Miliony do sítí. Babiš i Fiala se před volbami opřeli do Facebooku a Instagramu, 10. října přijde zákaz

Jen Andrej Babiš za posledních šest let utratil na Facebooku a Instagramu přes 15 milionů korun. Petr Fiala se dostal téměř na deset. Po říjnových volbách se ale jejich kampaně zásadně změní. Evropská regulace placenou politickou reklamu na sítích zakáže.

REKLAMA

Milionové rozpočty a bitva o sociální sítě

Sociální sítě se staly klíčovým bojištěm letošních voleb. Podle přehledů v knihovně reklam společnosti Meta utratili čeští politici od roku 2019 desítky milionů korun za propagaci. Největším „inzerentem“ je dlouhodobě Andrej Babiš (ANO), který za tuto dobu zaplatil více než 15,5 milionu korun. Premiér Petr Fiala (Spolu/ODS) je hned za ním s částkou přesahující 10 milionů, jak uvádí tisková zpráva TK Media.

Významné částky proudily i z dalších stran. Vít Rakušan (STAN) investoval 2,7 milionu korun, Alena Schillerová (ANO) více než 1,3 milionu a Filip Turek (Motoristé sobě) přes 286 tisíc, z nichž většina padla během jediného zářijového týdne. Nejvíce peněz mířilo na Prahu a velké moravské kraje, kde se rozhoduje o desítkách poslaneckých mandátů.

Brusel zakazuje, Meta utíká

Zásadní zlom přijde už pár dní po volbách. Od 10. října 2025 začne v celé Evropské unii platit nové nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy. Spolu s ním nabude účinnosti i český zákon č. 234/2025 Sb., který pravidla zpřísňuje. Reklamy musí být jasně označené, s uvedením zadavatele, nákladů a cílových voleb. Cílení na základě osobních dat bude možné jen se souhlasem uživatele. Porušení může vést k vysokým sankcím.

Meta na změny reagovala už v létě. Oznámila, že po 10. říjnu politickou reklamu v EU z Facebooku a Instagramu stáhne. „Po říjnových volbách v Česku politici přijdou o klíčový marketingový kanál placené propagace. Zůstane jim jen organický obsah, přímá komunikace a spolupráce s influencery,“ uvedl Jakub Michalovský, executive director v agentuře TK media.

Michalovský a Urbánek z TK Media, FOTO: Distr. TKMedia.cz
Michalovský a Urbánek z TK Media, FOTO: Distr. TKMedia.cz

Podle odborníků může zákaz změnit dynamiku kampaní. „Politici budou muset být ještě více kreativní v tvorbě obsahu, což může být i nebezpečné z pohledu šíření dezinformací, strachu či bizáru. Právě to často zajišťuje vysokou interakci a větší dosah,“ upozorňuje Tomáš Urbánek, managing director TK media.

Facebook stále dominuje, cílit se bude na mladé

Ačkoli se často říká, že Facebook ztrácí dech, čísla dokazují opak. V roce 2025 má reklamní dosah pět milionů uživatelů, tedy téměř polovinu české populace. Instagram oslovuje 3,7 milionu lidí. DataReportal uvádí, že sociální sítě používá 74,8 % obyvatel Česka. Tedy 7,99 milionu lidí. Nejaktivnější jsou mladí mezi 16 a 24 lety, zatímco u seniorů nad 75 let se pohybujeme jen v jednotkách procent.

„Rozhoduje vztah, ne formát. Kdo má vlastní komunitu a kvalitní obsah, přestane být na placené propagaci závislý. Ostatní čeká šok a rychlé přeplánování rozpočtů,“ říká Tomáš Urbánek.

Po říjnových volbách tak bude česká politika stát před novou výzvou. Bez možnosti nakoupit si dosah se z digitální kampaně stane hra o vztah s voličem, nikoli o největší rozpočet.

Zdroj: ABBBA Consulting, s.r.o., TKMedia.cz, Komentáře expertů z TK media, Facebook TKM

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Betterlife.cz na základě veřejně dostupných informací z médií.
Marie Kučerová
Marie Kučerová
Jsem nadšený fanoušek filmů, seriálů i nejrůznějších dobrých reality show. Psaní se věnuji již několik let, mám za sebou pestrou škálu článků s nejrůznější tématikou a v tomto duchu bych ráda pokračovala i do budoucna.

Další články
Související

Průvodce adventní symbolikou: Skrýtý význam svíček, které netrpělivě zapalujeme

Jména svíček, symbolika barev a Pátá svíce. Nahlédněte do tradic a tipů, které vám zpříjemní letošní adventní čas s rodinou.

Před 68 lety letěla Lajka do vesmíru jako první živý tvor. Zemřela po startu, Sověti to 40 let tajili

Toulavá fenka Lajka odstartovala 3. listopadu 1957 do vesmíru. Zemřela během několika hodin. Sověti to však tajili dlouhých 40 let.

Elizaveta Maximová ukázala v seriálové novince Noční operatér, jak jí sluší těhotenské bříško

Herečka Elizaveta Maximová (33) promluvila o své roli těhotné advokátky v novém seriálu Noční operatér. Na place ji pouštěli sednout, břicho si nosila i domů.

7 pádů Honzy Dědka a otevřená zpověď Hynka Čermáka o nahotě i odvážném natáčení s vlastní sestrou

Herec Hynek Čermák bude hostem v pořadu 7 pádů Honzy Dědka. Otevřeně promluví o začátích v herectví, focení aktů, rodině i hlídání celebrit.

Rakovina slinivky: Šance na uzdravení existuje, klíčová je rychlost a specializace

Rakovina slinivky zabíjí rychle, ale včasná operace v odborném centru může život zachránit. Důležitá je rychlost i psychická podpora.

Bachelor Česko představuje další soutěžící: O srdce dvojčat zabojují i intuitivní cestovatelka či šampionka v lezení

Druhá řada reality show Bachelor Česko startuje dnes večer na platformě Oneplay. O přízeň pohledných dvojčat se uchází hned několik výrazných osobností.