Klimatizace dnes patří běžně i do vozů levnějších kategorií. Delší cesty v kolonách města nebo letní výlety jsou bez ní už prakticky nepředstavitelné. Protože ji bereme za samozřejmost a ani ji nevnímáme, zapomínáme na to, že i tento mechanismus potřebuje péči a údržbu. Zápach je pak to nejmenší, co vás bude trápit. Vaše zdraví to pozná nejspíš také.
Co klimatizace obsahuje a jak to funguje?
U klimatizace vnímáme většinou jen to, že na nás v létě fouká příjemný chladný vzduch. Systém v základu stlačuje a uvolňuje chladivo, které pak v uzavřeném okruhu odebírá teplo zevnitř vozu. Kompresor stlačuje chladivo (obvykle plyn) a zvyšuje jeho tlak i teplotu. Kondenzátor ho ochlazuje a mění na kapalinu. Výparník chladí vzduch, který se dostává do kabiny, ventilace zajišťuje cirkulaci všech fází.
Dopady servisu
Klimatizace by měla být podrobována kontrole a servisu stejně často jako veškeré další součástky vašeho vozu. Když už se objeví problémy, bude vás to stát víc energie, času i peněz. Servisem v první řadě udržíte funkčnost a výkon systému. Proto, že se ve výparníku sráží vlhkost, je to vynikající místo pro plísně a bakterie všeho druhu.
Právě od těch pochází zatuchlý zápach po zapnutí klimatizace, kterého se časem už nezbavíte. Pak si koledujete ještě o alergie, podráždění dýchacích cest a podobné „chuťovky“. Neudržovaným součástkám klesá radikálně životnost. Jezdíte-li pak v dešti nebo zimě, pomáhá klimatizace odmlžit okna.
Od čištění po plnění
Údržba celého systému zahrnuje hlavně čištění, dezinfekci a doplnění nebo kompletní výměnu chladiva. Hlavně je na místě měnit i kabinový filtr, dále kontrolovat těsnost celého zařízení. Dezinfikovat byste měli dvakrát za rok, tedy na jaře a během podzimu. Klimatizaci naplňte jednou za 2 roky, případně když cítíte pokles výkonu systému.
Těsnost všech součástí kontrolujte při plnění, případně samozřejmě při závadách. Filtr je třeba vyměnit jednou za rok, nejméně však jednou za dva roky.
Čištění a plnění
Tohle zvládnete sami pomocí čističe klimatizace ve formě spreje. Máte-li plechovku bez hadičky, nechte ji působit v zavřeném nastartovaném voze se zapnutou klimatizací. Sprej s hadičkou obsahuje pěnu a používá se přímo do přívodu vzduchu do systému. Lez použít také kartáčky či štětečky, kterými vyčistíte mřížky ventilace. Nevýhodou postupu je, že vše rozvíříte v autě.

Domácí limonády jak od babičky: Recepty na poctivý bezový a malinový sirup bez chemie
Největší efekt má čištění ozonem, který likviduje všechny bakterie. Tuto službu najdete v servisech nebo automyčkách, cena se pohybuje mezi 400 – 800 Kč. Jednou za dva roky je na místě zajet do autoservisu a požádat o kompletní servis klimatizace. To zahrnuje kontrolu, opravu případných netěsností a také naplnění.
Výměna filtru
Kabinový filtr je třeba měnit jednou za rok (zanedbaný opravdu nechcete). S trochou cviku a šikovnosti to lze udělat svépomocí, případně při výměně oleje v servisu.
Správné používání
Průběžným servisem klimatizace je pochopení jejího fungování, a tedy i správné používání. Využívejte ji celoročně, protože v každém období něčemu pomáhá. I během zimy ji minimálně jednou za dva týdny na pár minut zapněte. Udržíte tím tlak a mazání systému. Současně vám pomůže s odmrazením a odmlžením skel.
Po delší jízdě nebo v horku nechte auto po jízdě chvíli provětrat, klimatizaci tím přirozeně ulevíte. Cca deset minut před zastavením ji vypněte, ale nechte zapnutou ventilaci. Vysušíte tím výparník a předejdete plísním. Šťastnou cestu.

Glosátor a komentátor Míra Bosák oslavil šedesátku. Za vtípek o Babišovi musel na kobereček v ČT
Zdroje: Suri.cz, ApexSysteims, TipCars.com