





Během železniční nehody ve Studénce 22. července 2015 došlo ke srážce rychlovlaku pendolino s kamionem, který převážel kovové plechy. Na místě se vlakové neštěstí událo již v roce 2008, když vlak narazil do zříceného mostu. Při tragédii z roku 2015 zemřely na místě dvě osoby, zasahovalo celkem šest jednotek hasičů. Tragické byly i následky.
Vlak versus plechy
Tři mrtví pasažéři, celkem sedmnáct zraněných, doživotní následky. To je stručná bilance kolize pendolina s polským kamionem naloženým plechy. Dnes je to od tragédie přesně dekáda, inkriminovaný přejezd se ovšem příliš nezměnil.
Kamion stojící na přejezdu zpozoroval jako první strojvůdce Jan Černý. Bylo 7:43 ráno a on si ihned uvědomil, že soupravu už nezastaví a střet je tak nevyhnutelný. Dle iDNES.cz ihned spustil rychlobrzdu, aby snížil rychlost, současně se snažil dostat co nejdál. Plechy z kamionu mu však přerazily pánev, rozdrtily obě nohy a přerušily míchu.
Pohled řidiče
Řidič kamionu přežil. Dostal trest osm a půl roku vězení, deset let nesmí za volant. „Závory jsou důležitější než světla,“ vysvětlil pro iDNES důvod, proč na přejezd údajně mohl, i když červená výstraha blikala už 30 vteřin. Závory byly totiž ještě nahoře. Ty začaly klesat až při přejíždění kolejí, takže mírně popojel.
Záchranný systém
První tísňový hovor spojený s událostí přijalo operační středisko v po dvou minutách. Na místo ihned vyrazily jednotky hasičů HZS MSK, konkrétně z Bílovce, Nového Jičína a Ostravy – Zábřehu. Vše posílily ještě jednotky dobrovolných hasičů. Celkově se u železnice sešlo na 90 hasičů, šestice jednotek a čtrnáct zásahových vozů.
Záměr změny
Okamžitě po této nehodě bylo jasné, že zajištění přejezdu se musí změnit. Jedná se navíc o velmi frekventovanou trasu Ostrava-Praha. Přejezd sledují kamery, které provinění řidičů automaticky posílají na policii. Závory jsou zde silně osvětlené, jejich konstrukci lze v případě potřeba velmi snadno prorazit.
Podjezd pro osobáky
Studénka si ovšem vymínila stavbu podjezdu pro osobní vozy i objížďku pro nákladní dopravu. „Jinak by kamiony jezdily přes město a například okolo mateřské školy. To bylo nemyslitelné,“ uvedl pro v roce 2020 iDNES starosta Studénky Libor Slavík.

Kam se poděla princezna Angelína: Dana Bartůňková získala roli díky nadávce, má krásnou dceru a nyní je ředitelkou divadla
Vše však tone v nejistotě a odkladech. První záměr pochází už z roku 2017. V roce 2020 se mluvilo o roce 2022, dnes jde o horizont let 2025-2026. Jedním z problémů je uzavření smlouvy se dvěma dotčenými vlastníky pozemků. Důvodem jsou požadavky, které nemůže v souladu s předpisy zajistit investor. Další vývoj je tak ve hvězdách.
Dvacítka operací
Jedním z dlouhodobě postižených je právě strojvůdce Jan Černý. Po samotném nárazu zůstal v bezvědomí, následně ho čekalo celkem dvacet operací. Přežil, stálo ho to však obě nohy. Jeho kolegové uspořádali sbírku, kam lidé poslali více jak tři miliony. „Prakticky se mi změnil život, žiju úplně jinak. Bolesti mám ale pořád,“ uvedl v roce 2020 pro Českou televizi.
