Povinné ručení musí mít v Česku každé auto. Jenže spousta řidičů při jeho sjednání chybuje. A často je to stojí zbytečné peníze. Kde děláme nejčastěji chyby a jak se jim vyhnout?
Nejlevnější nabídka nemusí být ta nejlepší
Spousta lidí vybírá povinné ručení podle ceny. Čím levnější, tím líp. Jenže tohle se může vymstít. Levnější pojištění má často nižší limity a horší asistenční služby. Až se něco stane, třeba nehoda nebo porucha, zjistíte, že vám pojišťovna nepomůže tolik, kolik jste čekali.
„U osobních aut doporučujeme mít limit alespoň 70 milionů korun,“ říká Andrea Brádlerová ze společnosti RIXO.cz. Základní zákonný limit 50 milionů nemusí v některých situacích stačit, třeba když nabouráte drahé auto nebo způsobíte škodu na železnici.
Na připojištění se často zapomíná
K povinnému ručení si můžete přidat různá připojištění. Hodí se hlavně na věci, které se dějí často. Třeba výměna čelního skla. Ta u novějších aut se senzory může stát i několik desítek tisíc.
Hodně řidičů v Česku také srazí srnku nebo jiné zvíře. Ročně se to stane zhruba 15–20 tisícům lidí. I tady se připojištění vyplatí. Podobně jako u krupobití, vandalismu nebo jiných škod, které základní povinné ručení nepokryje.
Nová smlouva neruší tu starou
Spousta lidí si myslí, že když si sjednají nové povinné ručení, to staré automaticky zanikne. Ale tak to nefunguje. Starou smlouvu musíte sami vypovědět, a to ideálně 6 týdnů před výročím. Jinak vám stará pojišťovna může účtovat další tři měsíce, i když už máte nové pojištění.
Smlouvu nechte žít, ne spát
Pojištění uzavřete a roky na něj nesáhnete? Chyba. Mění se nejen nabídky pojišťoven, ale i vaše situace, tedy nové bydliště, starší auto, změna v jízdním stylu.

S kým žije Jiří Panzner alias Eddie z Ulice:
„Doporučuju srovnávat nabídky jednou ročně. Ideálně kolem výročí smlouvy, kdy vám pojišťovna pošle návrh ceny na další období,“ říká Brádlerová. Právě tehdy je nejlepší čas zjistit, jestli jinde nedostanete lepší podmínky.
Nezaplacené pojištění = žádné pojištění
Od října 2024 platí, že pojistka začne platit až ve chvíli, kdy ji zaplatíte. Takže pokud to nestihnete, nemáte žádné krytí. A to je průšvih.
Bez pojištění riskujete nejen pokutu až 50 tisíc korun, ale také to, že všechny škody zaplatíte z vlastní kapsy. Navíc za každý den bez pojištění vám Česká kancelář pojistitelů bude účtovat příspěvek do garančního fondu.
Cena se liší podle místa i řidiče
To, kolik zaplatíte, závisí nejen na autě, ale i na věku řidiče, bezeškodném průběhu, a hlavně na tom, kde bydlíte.
„Nejdražší je povinné ručení v Praze a dalších velkých městech, kde je vyšší riziko nehod,“ vysvětluje Brádlerová. Zatímco jeden řidič za stejné auto zaplatí 4 tisíce ročně, jiného to může vyjít i na dvojnásobek.
Malá nepozornost může stát tisíce
Povinné ručení není složité, ale stačí jedna malá chyba a může vás stát tisíce navíc. Nejčastější chyby? Sleva bez krytí, zapomenutá výpověď, neaktuální smlouva nebo pozdě zaplacená platba.
Zkuste si jednou ročně udělat malý pojistný audit. Zabere to pár minut, ale může vám ušetřit.

Od vítězství v Miss po moderování Sama doma. Lucie Křížková zvládla manželův trest a ustála tlak veřejnosti
Zdroj: Rixo, Rozhovor s A. Brádlerovou, ckp