Železnice byla vždycky nejpřímějším spojením mezi městy a stranou okolního ruchu. Dnes cestuje vlakem stále více lidí, protože i uvnitř měst to dává smysl. Prakticky nehrozí zácpy, během léta jsou vozy zpravidla klimatizované. Ve vlaku se dá odpočívat, pracovat a při troše snahy i velmi ušetřit. V létě poptávka opět roste, takže lidé pátrají i po slevách a akcích.
Zdražení i srovnání
Osobní železniční doprava v Česku každým rokem trochu zdraží, ve srovnání se zbytkem Evropy jsme však dle iDNES stále poměrně levní. Jakmile ale nejde o jednorázovou záležitost, či dokonce denní cestování, je na místě zájem o slevu. Drobné poplatky za jednu jízdenku pak začínají „bobtnat“.
Lítačka a nákup s předstihem
Na území hlavního města platí i na vlak Lítačka, kterou lze koupit levněji už při čtvrtletním tarifu. Pokud jde o dálkové spoje, uplatňují České dráhy tzv. dynamickou tvorbu cen. V praxi to znamená obvyklý mechanismus předprodeje. Čím dřív spoj obsadíte, ideálně mimo čas vysoké poptávky, tím levněji jízdenku získáte.
Z toho plyne také praktičnost vyhnutí se cestování během pátku odpoledne, neděle večer nebo svátečních dnů. V tyto hodiny nebo dny chtějí dopravci i násobky cen. Triků na ušetření i desítek procent je ovšem vícero.
Paradox vzdálenosti
I když cestujete v rámci republiky, může se vám vyplatit jízdenka na delší trasu. Chcete-li se totiž vydat z vnitrozemí do místa blízko hranic, může se vám vyplatit přeshraniční jízdenka. Lístek z Prahy do rakouského Lince je tak kolikrát levnější než kratší trasa z Prahy do Kaplice. Podobný jev lze najít u slovenského pohraničí i dalších míst. EU totiž podporuje přeshraniční cestování.
Paušální platba
Plánujete v určitém období poznávat například české hrady a zámky nebo jinak opravdu výrazněji cestovat vlakem? České dráhy nabízí každoročně tzv. Jízdenku na léto. Platí jen na červenec a srpen, existuje ve dvou variantách, kdy pokrývá jeden nebo dva týdny navazujícího času.
Týdenní vás přijde na 1 390 Kč, dva týdny na 1 990 Kč. Platí ještě slevy pro seniory, studenty do 26 let věku a držitele IN karet. Když tedy výlety koncentrujete, výrazně ušetříte. Jde o jízdenku na jméno a pouze pro soupravy Českých drah. Je tudíž potřeba dát si pozor na oblasti, kde je pestřejší spektrum železničních dopravců.

Retro hry, které nás vytáhly ven a dnešní děti je neznají: Guma, panák, přebírání provázku, cvrnkání kuliček i Krvavé koleno
„Jízdenka na léto nemá omezení v počtu najetých kilometrů, ani v počtu jízd nebo použitých kategorií vlaků (2. třída, možnost zakoupit doplatek do 1. třídy). Do vlaků s povinnou rezervací stačí přikoupit místenku. Prázdninovou jízdenku lze využít po dobu 7 nebo 14 po sobě jdoucích dnů a bez omezení tak cestovat po celé republice vlaky Českých drah,“ informuje zájemce na svých stránkách tiskové centrum Českých drah.
Jeden lístek vládne všem
Nadstavbou letní jízdenky je OneTicker, který akceptují všichni významný železniční dopravci u nás. S jedním dokladem tak můžete cestovat po celé republice a obvykle nedbat na značku konkrétní soupravy. Všeobsažnost je vykoupena cenou, která na měsíc sahá až k 7 000 Kč. Ale pozor – někde si musíte dokoupit ještě místenku.
Džungle krajů
Lokální spoje a jejich tarify tvoří doslova džungli zkříženou s pavučinou. Podaří-li se vám ale proniknout do jejich vnitřní logiky, můžete proti jízdenkám od jednotlivých dopravců cestovat doslova za pár korun. Například trasa z Prahy do Kolína stojí u českých drah 140 Kč, s krajským tarifem ale jen 100 Kč.
Turistické vlaky
Pro konkrétní trasy existují kolikrát i speciální víkendové a turistické linky spojující například Prahu a Brdy. Dle stránek Kudy z nudy jezdí i víkendové speciály do Českého ráje a dalších oblastí. Na Okoř pak pravidelně vyráží i Cyklohráček pro dětí.
