S postupujícím věkem se i z běžných činností stává pořádná výzva. Jednou z nich je i tak základní sport nebo metoda dopravy, jako je jízda na kole. U někoho jde o skutečnost, že už nevnímá tak rychle prostředí, jindy zase dělá problémy fyzická stránka věci. Během více jak poslední dekády se ale hitem mezi seniory stala elektrokola. Jsou však i rizikem.
Nejpříjemnější pohyb
„Jako rehabilitaci doporučuji jízdu na bicyklu,“ radí v legendární komedii Postřižiny Rudolf Hrušínský paní správcové. A má pravdu, protože kolo je jedním z nejuniverzálnějších nástrojů pro držení fyzické kondice. Tu musí člověk brát jako svého druhu investici. Ne nadarmo se říká „Pohybujte se ve dvaceti, abyste se mohli pohybovat ve čtyřiceti. A pohybujte se ve čtyřiceti, abyste to mohli dělat v šedesáti“.
Radost i nehody
Udržováním těla v pohyblivosti si zkrátka zakládáme na tom, že nám vydrží do pozdního věku. Ale stejně, jako se zájem seniorů projevil v prodejnách a na e-shopech, roste bohužel i počet jejich nehod. V Olomouci se tak dle Rozhlasu už v roce 2016 rozhodli aplikovat staré přísloví těžko na cvičišti, lehko na bojišti.
Jak na kolo v pozdním věku
Senioři s elektrokoly tak mohou projít speciálním výcvikem, který je prevencí budoucích karambolů. „Já jsem s tím velice spokojený, je to dobrý vynález,“ ukazoval tehdy čerstvý dvaasedmdesátník Ivo Bartík svoje červené elektrokolo. Do kurzu šel kvůli zopakování pravidel a také přesné dovednosti svého „oře“ ovládat.
Problémem totiž není ani tak neschopnost seniorů jezdit na kole, ale taje elektronické konstrukce a možností. „Začneme s tím, že se seznámíme s konstrukcí kola. Podíváme se na vaše kolo, ukážu vám, co tady máme my,“ vybízel ho lektor Josef Línek. Jak podotýkal, kurz není vyhrazen jen seniorům. Je i pro ty, kteří si chtějí stroj pořídit a chtějí se s ním předem obeznámit včetně pravidel.
Dle výkonu bez omezení
Elektrokolo se totiž legislativně stalo jakousi anomálií, což vede často k rizikovému chování, a to nejen u seniorů. Pokud má totiž kolo nebo koloběžka s elektrickým pohonem výkon pod 250 wattů a nedosáhne větší rychlosti než 25 kilometrů v hodině, nejde dle zákona o běžné jednostopé motorové vozidlo.
Může na něm tak jezdit kdokoli, kdo nemá řidičský průkaz, nemusí platit povinné ručení, mít registrační známku ani další náležitosti běžného šoféra. Ovšem rychlost do 25 km v hodině je ve srovnání s normálním kolem s nožním pohonem poměrně vysoká. „Nejvíce to pomůže do kopečka. Přijedete nahoru a nejste zadýchaný,“ poukázal v roce 2016 Luboš Kondrys z neziskové organizace Senior fitnes, která také učí seniory zacházet s elektrokoly.

Život za 80 milionů: Čtyřletý Willík čeká na genovou terapii v USA. Rodina shání peníze
Extrémní situace
Bez adekvátního výcviku může být totiž velmi náročné zvládnout kolo při problematickém terénu nebo ve špatném počasí. „Může velmi snadno zavadit o pevnou překážku, může vjet do výmolu a vlivem větší rychlosti dojde k mimořádné situaci, kterou nezvládne,“ poukázal tehdy ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Nepoučené, zato nadšené seniory tak kolikrát potkaly nehody, bohužel včetně těch smrtelných. Jízda stála život třeba 64letého seniora, který zavadil o zábradlí při jízdě po lávce. A 88letý jezdec nepřežil kolizi s motorkou, protože nedával pozor při odbočování. Nemluvě o časté absenci přileb, což zdůrazňuje i iDNES.

Karla z Ulice se zaplete do složitého případu. V sázce bude její práce i rodinná pohoda
Zdroje: CeskaTelevize, OlomoucRozhlas, iDnes