Pro mladoboleslavskou automobilku byla Škoda 1000 MB významným milníkem. V době uvedení na trh (čili v roce 1964) šlo o moderně koncipovaný model mající samonosnou karoserii a motor vzadu. Cesta k automobilu, kterému se přezdívalo „tisíc malých bolestí“ ale nebyla tak úplně jednoduchá.
První plány vznikly už v padesátých letech
Zatímco se na tehdejším trhu teprve zabydlovala Škoda 440 Sparkat, pracovníci v AZNP (neboli Automobilové závody, národní podnik) už dostali za úkol začít pracovat na nástupci. Impuls přišel od tehdejšího ministerstva všeobecného strojírenství. Projekt byl označen jako NOV čili Nový osobní vůz.
Myšlenka byla jasná – mělo jít o lidový automobil pro široké masy pracujících. Tak hlásalo tehdejší budovatelské heslo. Kabina počítala se čtyřmi místy k sezení. A jak už bylo zmíněno, motor měl být vzadu a měl vydržet 50 000 až 60 000 kilometrů. Výrobní cena byla stanovena na 10 000 Kčs.
Tři sourozenci
Jelikož nepadlo konkrétní zadání, začalo se pracovat na trojici různě koncipovaných prototypech. Dostaly pojmenování Škoda 976, 977 a 978. Každý z modelů měl svou koncepci. Zatímco model 976 měl motor vpředu a pohon předních kol, prototyp 977 využil koncepci tzv. „vše vzadu“ a 978 byla taková klasika mající motor vpředu a pohon zadních kol.
Tohle trio se lišilo nejen konceptem, ale také detaily. V průběhu roku 1956 byly všechny tři automobily intenzivně testovány. Našly se výhody i nevýhody u každého z nich. Nakonec vyhrála koncepce tzv. „vše vzadu“ – toto řešení využívali i zahraniční výrobci, jako třeba Volkswagen, Renault nebo Fiat.
Levný rodinný automobil
Škoda 1000 MB, které se říkávalo embéčko, byla představena 21. března roku 1964. Vozidlo bylo koncipováno jako levný rodinný automobil. Přesně tak se o něm tehdy mluvilo i v dobové reklamě. Model 1000 MB se vyrobil v necelých 450 tisících kusech.
I řidičích, kteří se rozhodli pro zakoupení tohoto vozidla, se pak tradovala již zmíněná přezdívka „tisíc malých bolestí“. Důvodem byla přemíra zbytečností, které jim akorát znepříjemňovaly život. Co třeba hadičky od nádrže, které byly proslulé tím, že zpuchřely prakticky každému, a to po velmi krátké době.

Komik Jindřich Plachta byl hrdina i naivní komunista: Radši šel na operaci, než aby hrál pro nacisty
Stala se symbolem šedesátek
Vzhledem k určitým patáliím, které řidiči vozu Škoda 1000 MB museli řešit, se poté o tomto automobilu i často vtipkovalo. Říkávalo se například „Kdy jede embéčko nejrychleji? Na montážní lince“ a podobně.
I přesto byl o Škodu 1000 MB nevídaný zájem. Majitelé chodívali do Mototechny stojící tehdy před rozhlasem na Vinohradské třídě, aby sledovali, kdy se dostane na jejich pořadové číslo. Škoda 1000 MB se stala symbolem šedesátek. A to už jí zůstane.

Petr Nárožný: Od lékaře přes stavebnictví k herectví. Hospodský ze seriálu Hospoda přežil své štamgasty
Zdroje: iRozhlas, Garáž, Automobil revue, Garáž