Škoda 1000 MB – milník motorismu: Před 61 lety se zrodil vůz, který motorizoval ČSSR a stal se symbolem šedesátých let

Pro mladoboleslavskou automobilku byla Škoda 1000 MB významným milníkem. V době uvedení na trh (čili v roce 1964) šlo o moderně koncipovaný model mající samonosnou karoserii a motor vzadu. Cesta k automobilu, kterému se přezdívalo „tisíc malých bolestí“ ale nebyla tak úplně jednoduchá.

REKLAMA

První plány vznikly už v padesátých letech

Zatímco se na tehdejším trhu teprve zabydlovala Škoda 440 Sparkat, pracovníci v AZNP (neboli Automobilové závody, národní podnik) už dostali za úkol začít pracovat na nástupci. Impuls přišel od tehdejšího ministerstva všeobecného strojírenství. Projekt byl označen jako NOV čili Nový osobní vůz.

Myšlenka byla jasná – mělo jít o lidový automobil pro široké masy pracujících. Tak hlásalo tehdejší budovatelské heslo. Kabina počítala se čtyřmi místy k sezení. A jak už bylo zmíněno, motor měl být vzadu a měl vydržet 50 000 až 60 000 kilometrů. Výrobní cena byla stanovena na 10 000 Kčs.

Tři sourozenci

Jelikož nepadlo konkrétní zadání, začalo se pracovat na trojici různě koncipovaných prototypech. Dostaly pojmenování Škoda 976, 977 a 978. Každý z modelů měl svou koncepci. Zatímco model 976 měl motor vpředu a pohon předních kol, prototyp 977 využil koncepci tzv. „vše vzadu“ a 978 byla taková klasika mající motor vpředu a pohon zadních kol.

Tohle trio se lišilo nejen konceptem, ale také detaily. V průběhu roku 1956 byly všechny tři automobily intenzivně testovány. Našly se výhody i nevýhody u každého z nich. Nakonec vyhrála koncepce tzv. „vše vzadu“ – toto řešení využívali i zahraniční výrobci, jako třeba Volkswagen, Renault nebo Fiat.

Levný rodinný automobil

Škoda 1000 MB, které se říkávalo embéčko, byla představena 21. března roku 1964. Vozidlo bylo koncipováno jako levný rodinný automobil. Přesně tak se o něm tehdy mluvilo i v dobové reklamě. Model 1000 MB se vyrobil v necelých 450 tisících kusech.

I řidičích, kteří se rozhodli pro zakoupení tohoto vozidla, se pak tradovala již zmíněná přezdívka „tisíc malých bolestí“. Důvodem byla přemíra zbytečností, které jim akorát znepříjemňovaly život. Co třeba hadičky od nádrže, které byly proslulé tím, že zpuchřely prakticky každému, a to po velmi krátké době.

Stala se symbolem šedesátek

Vzhledem k určitým patáliím, které řidiči vozu Škoda 1000 MB museli řešit, se poté o tomto automobilu i často vtipkovalo. Říkávalo se například „Kdy jede embéčko nejrychleji? Na montážní lince“ a podobně.

I přesto byl o Škodu 1000 MB nevídaný zájem. Majitelé chodívali do Mototechny stojící tehdy před rozhlasem na Vinohradské třídě, aby sledovali, kdy se dostane na jejich pořadové číslo. Škoda 1000 MB se stala symbolem šedesátek. A to už jí zůstane.

Další články
Související

Přemrzlé hřiby nejezte, radí mykologové. Do lesa jedině za houbami, které si s mrazem poradí

První mrazíky přinesly houbařům dilema. Do lesa se sice stále dá vyrazit, ale zatímco některé druhy si s chladem poradí, jiné se po přemrznutí mění v past.

Turínské plátno a nejasnosti kolem něj: Teorie o padělku ze středověku přetrvává

Turínské plátno je tradičně bráno jako významná křesťanská relikvice. Dnešní experimenty ale potvrzují už středověké pochyby o jeho pravosti.

Miliony do sítí. Babiš i Fiala se před volbami opřeli do Facebooku a Instagramu, 10. října přijde zákaz

Andrej Babiš za posledních šest let utratil na sociálních sítích přes 15 milionů korun. Petr Fiala se dostal na deset. Po volbách se ale jejich kampaně změní.

Synové prezidenta Petra Pavla žijí v ústraní. Podporují otce, ale vyhýbají se pozornosti

Synové prezidenta Petra Pavla, Jan a Petr, hráli viditelnou roli během předvolební kampaně. Dnes se však drží zpět a život mimo veřejné dění jim vyhovuje.

Retro hračky z 90. let: Mončičák, pogy i Kinder vajíčka se Šmouly mají dnes sběratelskou hodnotu

Někdo se jich zbavil, jiný hračky z dětství zachoval pro vnoučata. A dnes po nich baží i sběratelé, kteří jsou ochotni obětovat velké částky.

McDonald’s slaví 70 let: Za globálním úspěchem stojí podnikatel s českými kořeny

Z malé restaurace v Kalifornii se stal nejznámější fastfood na světě. Letos uplynulo 70 let od chvíle, kdy se McDonald’s začal šířit Amerikou.