Jako malá se proháněla v krajkách a šatech princezen, dnes radí manažerům, jak se usmívat do kamery. Magdalena Bičíková, kterou si pamatujeme z Rozmarýnku a filmů Pátek není svátek nebo V podstatě jsme normální, dnes patří mezi nejzkušenější PR specialistky v Česku.
Od čertíka Bertíka k barrandovským ateliérům
Když jí bylo osm, teta ji přivedla na konkurz do dětského pořadu a malá Magda ho vyhrála. Brzy se objevila po boku Štěpánky Haničincové a čertíka Bertíka v populárním Rozmarýnku. Televizní štáb si ji zamiloval, a tak ji režisérka Vlasta Janečková začala obsazovat do pohádek jako Předeme, předeme zlatou nitku, Červánková královna nebo To se ti povedlo, Julie.
Na princezny ale Bičíková vzpomíná s úsměvem a ironií. „Princezny jsem hrála zhruba od dvanácti do čtrnácti let a bylo to pro mě hrozně obtížné. Mým princům bylo běžně o deset let víc a mně připadali jako starci,“ řekla před lety pro iDNES. Scény s polibky prý kazila jednu za druhou. Prostě puberťačka, která o světě zatím moc nevěděla.
Kromě pohádek si ji diváci pamatují i z rodinné komedie Pátek není svátek, který můžete zhlédnout na Primě v sobotu 18. října, a filmu V podstatě jsme normální, kde hrála dceru Petra Kostky a Jorgy Kotrbové. „Hrát hrozné dítě bylo mnohem lepší než se jako dívka z chaloupky koukat z okna a čekat na prince,“ dodala s nadhledem.
Zklamání z DAMU a nový směr
Po gymnáziu zkusila přijímací zkoušky na DAMU, ale neuspěla. „Byla jsem ještě moc dětská. Pak jsem šla na žurnalistiku a ta mě chytla. K herectví jsem se už nevrátila,“ přiznala.
Vystudovala žurnalistiku a filmovou vědu na Univerzitě Karlově a brzy začala psát filmové recenze a rozhovory pro časopisy Cinema, Kinorevue nebo Lidové noviny. V devadesátých letech se z druhé strany kamery přesunula k propagaci filmů. Začala u legendárního oscarového Kolji režiséra Jana Svěráka. Později pomáhala s propagací snímků Pelíšky, Tmavomodrý svět nebo Výlet.
„Režisér Jan Svěrák mě v roce 1996 požádal, zda bych se nepodílela na propagaci jeho filmu Kolja. To byl vůbec první tuzemský film, který měl nějakou cílenou reklamu a PR. No a potom jsem začala podobných nabídek dostávat čím dál víc,“ zavzpomínala.
Adrenalin jménem public relations
Od roku 2002 do roku 2012 působila jako tisková mluvčí Letních shakespearovských slavností, a zároveň jako programová poradkyně Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Dnes se stará o publicitu Švandova divadla. Připravuje mediální tréninky a učí lidi mluvit před kamerou bez strachu.
„Je to asi nejlepší práce, jakou jsem kdy dělala,“ svěřila se Bičíková. S kolegyněmi Janou Bryndovou a Renatou Elhenickou pomáhá manažerům i umělcům zbavit se trémy a zorientovat se ve světě médií. „Nejlepší je praktický nácvik přímo před kamerou. Učíme klienty, aby se během rozhovoru usmívali – hlas pak zní mnohem příjemněji. A protože o úspěchu komunikace rozhodují první tři minuty, vyplatí se to,“ vysvětlila.
Dnes Magdalena Bičíková školí zaměstnance velkých firem, mezi nimi Air Bank, Bohemia Sekt nebo Seznam.cz. Vystupuje klidně, ale pevně. Zkušenosti z televizního dětství se jí vracejí v úplně jiné podobě. „Když jsem hrála, musela jsem se naučit soustředit a v určitou chvíli podat co nejlepší výkon. A to se mi vyplácí i dnes. Public relations je totiž docela adrenalinové zaměstnání,“ říká.
Princezna, která našla své království v médiích
Bývalá dětská hvězda, která jako malá snila o herectví, dnes stojí na druhé straně reflektorů. Místo natáčení pohádek pomáhá druhým zvládat stres, mluvit s novináři a chápat, jak média fungují.
„S Magdalenou Bičíkovou jsem měl to štěstí a tu čest pracovat na Pražském Hradě při shakespearovských inscenacích Král Lear a Bouře. Magdalenu znám čtrnáct let nejen jako dokonalou profesionálku, ale také jako velkolepou dámu,“ řekl před lety o bývalé dětské hvězdě Jan Tříska.

Ulice ve čtvrtek: Soňa má eso v rukávu, Otův zásah a plán na usmíření
Zdroj: ČSFD, FDB, MediaTraining, iDNES