Dubajská čokoláda rychle zmizela, matcha a Labubu si drží oblibu. Rozhodují emoce, vzhled i komunita

Na sítích se každý den objeví nový hit. Matcha, dubajská čokoláda, Stitch nebo Labubu. Některé trendy vyšumí za pár týdnů, jiné se promění v kult. Co za tím stojí a proč některé věci vydrží déle než jiné?

REKLAMA

Estetika nestačí. Dlouhověkost trendu závisí na emocích a komunitě

Sociální sítě nás denně zahlcují novými virálními produkty. Od zeleného matcha latté přes blyštivou dubajskou čokoládu až po figurky, které sbírají nadšenci v Asii, Americe i Evropě. Ne všechny trendy ale přežijí déle než pár týdnů či měsíců. Co vlastně rozhoduje o jejich úspěchu?

Podle zakladatele společnosti myTimi Jana Skovajsy mají trvalé virální hity jedno společné. Propojují estetiku, emoce a komunitu. „Matcha, která se objevila ve více než 6 milionech videí na TikToku, už dávno není jen hezký nápoj. Stala se symbolem zdravého životního stylu,“ uvedl pro media.myTimi.cz.

Data z výzkumu Grand View Research potvrzují, že globální trh s matchou má růst o 9,5 procenta ročně a do roku 2030 dosáhnout přes 5 miliard dolarů. Dubajská čokoláda naproti tomu zazářila v létě 2024, ale rychle vyhasla. Její popularita stála na luxusním vzhledu, nikoli na pevném příběhu.

Figurky, které sbírají dospělí. A Stitch, který cílí na nostalgii

Podobně jako matcha získaly pevnou základnu i sběratelské figurky Labubu a Monchichi. Podle Skovajsy jejich hodnota na sběratelských platformách od roku 2023 vzrostla o víc než 40 procent. V některých částech Asie vznikají celé komunity, které připomínají fanouškovské sítě kolem Pokémonů.

Dubajská čokoláda, FOTO: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Food_Dubai_chocolate_003_(54517970045).jpg">Jan Helebrant</a>, CC0, via Wikimedia Commons
Dubajská čokoláda, FOTO: Jan Helebrant, CC0, via Wikimedia Commons

Do této skupiny patří i Stitch z disneyovské pohádky. Hashtag #stitch nasbíral na TikToku přes 12 miliard zhlédnutí. Disney už zareagoval a připravuje nové produkty a pracuje na filmovém návratu této modré postavičky.

Odborníci upozorňují, že krátkodobé trendy mají většinou životnost 3 až 6 měsíců. Pokud ale produkt nabídne víc než jen líbivý vzhled, má šanci prorazit. „Zásadní je, aby za tím byl příběh, emoce a možnost se s tím ztotožnit,“ vysvětluje Skovajsa.

Hledáme pocit. Ne věc

Trendy nejsou jen náhodné výstřelky internetu. Odhalují, po čem lidé touží v digitálním světě. Podle Ondřeje Tylečka, ředitele agentury Fairy Tailors, se virální hity stávají odrazem hlubších potřeb. „Tyto fenomény od matchy po figurky Labubu nejsou náhodné virální výstřely. Jsou projevem touhy po emočním úniku a ztotožnění se s estetikou,“ řekl pro FairyTailors.cz.

Tyleček doplňuje, že každý produkt, který vyvolává pocit, má šanci uspět. „Matcha nabízí klid uprostřed chaosu. Stitch a Monchichi nostalgii a návrat do dětství. Dubajská čokoláda pocit luxusu. Společné mají to, že neprodávají věc, ale emoci,“ dodal.

Z trendů se tak stává víc než jen otázka vkusu. Jsou zrcadlem doby a ukazují, co si lidé chtějí užívat, sdílet a čemu věřit. Zatímco jeden hit za měsíc zmizí, jiný se díky komunitě, emocím a estetice může stát novou klasikou.

Zdroj: Rozhovor, FairyTailors, MyTimi, DW.com

Marie Kučerová
Marie Kučerová
Jsem nadšený fanoušek filmů, seriálů i nejrůznějších dobrých reality show. Psaní se věnuji již několik let, mám za sebou pestrou škálu článků s nejrůznější tématikou a v tomto duchu bych ráda pokračovala i do budoucna.

Další články
Související

Dálniční známky od ledna podraží, a to kvůli inflaci a pár kilometrům dálnice navíc

Zdražení dálničních známek se blíží. Nový výpočet zohledňuje inflaci i délku dálnic a promítne se do všech kuponů. Na kolik vás tedy vyjde dálniční známka?

Nekašli na to: Skoro polovina rizikových Čechů screening plic odmítá, i když je zdarma. Důvodem je často strach

Screening rakoviny plic pomáhá zachraňovat životy. Přesto ho odmítá téměř polovina rizikových osob kvůli strachu. Listopad patří kampani Nekašli na to.

Listopad bude neobvykle teplý. I bez sněhu může svatý Martin napovědět, jaká bude zima

Svatý Martin letos sníh nepřinese, ale i tak může jeho den napovědět, jaká bude zima. Co říkají meteorologové a dlouhodobé modely?

Stanice Nova Krimi přichází s jasným cílem: Jedině kriminálky. Dabéři Fletcherové, House a Monka vzpomínají na své postavy

Nova přejmenovala Gold na Krimi, aby zdůraznila zaměření na detektivky. Jak vzpomínají na své postavy dabéři seriálů jako House, Monk či Mentalista?

Sbírka změnila život nemocné dívce. Speciální přístroj jí předal Tomáš Klus

Daniela trpí vzácnou genetickou nemocí. Díky podpoře veřejnosti a nadačnímu fondu nyní získala přístroj, který jí uleví. Pomůcku jí předal Tomáš Klus.

Roman Zach se synem Prokopem: Hereckou cestu mu nerozmluvil, i když chtěl. Dnes je na něj pyšný

Herectví měl v krvi, ale doma se o něm mluvit nesmělo. Prokop Zach otevřeně popsal, jak to vypadalo, když se jako dítě rozhodl stát hercem.