Každý to známe: jdete do obchodu jen pro rohlíky a mléko, ale u pokladny máte najednou plný vozík věcí, které jste vlastně vůbec nepotřebovali. Zní vám to povědomě? Není to náhoda ani vaše slabá vůle. Supermarkety mají své triky, které fungují lépe než kouzla Davida Copperfielda.
Vozíky, které umí víc, než se zdá
Vezmete si vozík, protože je to pohodlnější než balancovat s věcmi v ruce. A ejhle, než dojdete k pokladně, zjistíte, že v něm není jen to, pro co jste přišli. Ať už jsou vozíky velké, nebo malé, jejich design má své kouzlo. Velký prostor působí prázdně, i když už jste nakoupili víc, než jste chtěli. A ty malé? Ty vás zase přesvědčí, že „ještě něco“ tam klidně přihodíte. Vozík je jako váš tichý komplic – nenápadný, ale efektivní.
„Sleva“ – slovo, co otevírá peněženky
Vidíte červenou cedulku s nápisem „sleva“ a vaše mysl zajásá. Věříte, že kupujete výhodně, přestože jde třeba o běžnou cenu, jen chytře označenou. Prodejci sází na to, že většina zákazníků neporovnává ceny a podvědomě reaguje na vizuální stimul. A tak odcházíte s pocitem, že jste vyhráli jackpot, zatímco ve skutečnosti jste jen sehráli roli v dobře promyšleném marketingovém tahu.

Regály, co mluví k vaší peněžence
Stačí projít jedním regálem a zjistíte, že vaše oči automaticky kloužou po produktech ve výšce obličeje. Tam, kde na vás číhají nejdražší a často ne příliš kvalitní zboží. Jde o psychologii, kterou mají obchodníci zmáknutou do detailu. Levnější či zdravější varianty jsou schované nahoře nebo dole. A co na tom, že vás občas zabolí záda, když se pro ně sehnete? Vaše peněženka vám poděkuje.
Kudy vede cesta k mléku
V supermarketu má všechno své místo. Mléko? Až na druhém konci obchodu. Chléb? Úplně jinde. Tato navigační hra není žádná náhoda. Abyste se dostali k základním potravinám, musíte projít kolem všech těch lákadel, co vás cestou zaujmou. Občas obchodníci změní uspořádání obchodu úplně, abyste museli „znovu objevovat“ známé regály. To, že přitom přihodíte do košíku něco navíc, je jen příjemný bonus – samozřejmě pro ně, ne pro vás.
Zdroje: MoneyDigest, TasteOfHome, SaveTheStude