Tenhle moment zná asi každý Čech, co někdy použil jako způsob přepravy letadlo. Jakmile se stroj jen dotkne přistávací plochy, mnoho cestujících si tu méně, tu více zřetelně oddechne. Pak se celým vnitřkem stroje rozlehne hlasitý potlesk, jako když končí dobré divadelní představení. Existuje ale hned několik důvodů, proč je hlavně načasování potlesku špatně.
Co to vlastně znamená?
Obecně je tleskání výrazem projevu vděčnosti a uznání dovednostem pilota a posádky obecně. Za to, že nás dostal bezpečně do cíle, že vše zvládl na jedničku. Tleskání rámcově nevadí, nehrozí za to pokuta, nijak to nenarušuje letový provoz.
Otázkou taky je, kde se vlastně tleskání v letadle vzalo. Netleskáte v autobuse na konečné zastávce. No, možná při dlouhých cestách do zahraničí, když dorazíte k hotelu. Netleskáte číšníkovi v restauraci, možná při svatbách, hostinách nebo velmi zvláštních kulinářských příležitostech.
Předčasný pohře…potlesk
V první řadě je na místě podotknout, že tento projev často upozorní na přítomnost naší národnosti. Někdy se tak projevují i cizinci, hlavně jsme si to však oblíbili my. A ačkoli se lidem může zdát, že po přistání je všechno v pořádku a jsou spokojeně a bezpečně u cíle, není to rozhodně tak jednoduché.
Z hlediska bezpečnosti totiž není zdaleka vyhráno. „S oslavou je tedy vhodné počkat, že letadlo zaparkuje v konečné poloze, do té doby mohou nastat nejrůznější komplikace.“ Těch možností je více než dost, a to i při naprosto parádním počasí. Během jízdy po ranveji mohou prasknout pneumatiky, nefungovat brzdy – zkrátka cokoli.
Piloti vás neslyší
Jestli chcete skutečně pilotovi poděkovat za jeho dobře odvedenou práci, počkejte na dojezd letadla až na „konečnou“, tedy bezpečnou pozici v rámci letiště. Důvod je prostý – v momentě přistání vás v kabině zkrátka neslyší. „Piloti neposlouchají, dveře kabiny izolují zvuk,“ dodává letuška. „Každé přistání je navíc prací nejen jejich, ale mnoha dalších lidí v letadle i na zemi, tedy dispečerů, posádky a dalších.“
Krom toho právě v momentě prvního doteku letadla s povrchem mají pilotu nejvíc práce a na nějaké projevy díků v tu chvíli nejsou moc zvědaví.

Letní tábory v 70., 80., 90. letech a dnes: Co se změnilo od časů našeho dětství a co už dnešní děti nezažijí
A tleskání milují
Jak ve videu Refresheru potvrdil pilot David Hecl, piloti tleskání milují. Protože během letu se obvykle piloti a cestující nesetkají (servis zajišťují stevardi a letušky), je potlesk prakticky jedinou možností, jak svůj dík za bezpečný let vyjádřit. Jak ale potvrzuje, tleskat hned po přistání není nejlepší moment.
„Rychlost letadla při přistání je asi 250 kilometrů za hodinu, váha asi 380 tun, rozpětí křídel 80 metrů, ale šířka dráhy například v Praze jen 45. Může foukat, může foukat ze strany, což má vliv na stranovou řiditelnost letadla. Dráha může být mokrá, zasněžená a letadla nemají zimní gumy. Piloti v tu chvíli potřebují zpomalit, zastavit a z té dráhy hlavně vyjet.“
Nechte si proto potlesk na moment, kdy utichnou motory, zhasnou bezpečnostní upozornění a vše se uleví. To předtím je finále divadelní hry, herci si potlesk užijí až pak.
