Diesel nebo benzín? Dvě základní možnosti při koupi auta se spalovacím motorem. Pak ještě trable při návštěvě benzinky, aby člověk najel ke správnému stojanu. Jenže co když to prohodíte? Co když máte nový vůz s „tím druhým“ motorem, případně jste čerstvý řidič, a ještě to celé nemáte zajeté jako rutinu?
Častý omyl
Asi jste o tomto problému slyšeli nejednu historku. Dost možná si ale myslíte, že jsou to jen podobné mýty jako žiletka v tobogánu. Jenže k těmto záměnám dochází naprosto běžně.

Užší hrdlo
Abychom byli přesnější, nafta se do benzinového auta dostane málokdy. Hrdlo nádrže je totiž užší než ústí tankovací pistole na naftu. Tím pádem i řidiče začátečníka nebo zvyklého na „druhý režim“ trkne, že je někde problém.
Opačný gard ale není žádný problém. Jestli si toho všimnete ještě před otočením klíčků v zapalování, nic drastického se neděje. Horší, a hlavně nákladnější případy nastanou, když vám auto zastaví několik kilometrů od benzinky. Nejhorší případ je, když naftu do benzinu nalijete třeba z kanystru.
Vypnout tankování a ředit
Pozor, ne řídit, ale opravdu ředit. Jakmile si uvědomíte tankování benzinu místo nafty, vypněte tankovací pistoli a ověřte stav nádrže. „Jestli vám tam jen „ukáplo“, není potřeba zasahovat. Dotankujte naftou a jeďte dál,“ radí Tomáš Marek z jednoho z mnoha pražských autoservisů.
„Dokonce i taková polovina nádrže se dá ještě zvládnout bez servisu,“ podotýká. Většina benzinek poskytuje přípravek, který zvyšuje mazivost nafty až pětinásobně. Ten nalijte do nádrže, dotankujte naftu a pak ji doplňujte po každých sto kilometrech. Cílem je směs benzinu, aditiv a nafty co nejvíce naředit.

Risk je tu vždycky
Pravda, jde o trochu riskantní postup, který nemusí udělat dobře hlavně moderním vozům. „Tohle je asi jedno u starých dieselů, které na kvalitu paliva tak netrpí. Jakmile máte moderní vůz s vysokotlakým vstřikováním, takové bych obecně benzinu zbavil,“ komentuje věc Jak Čadský z autoservisu Škoda.
„Jestli jste ještě neusedli za volant, je nejlepší a nejjednodušší nádrž prostě vypustit a propláchnout.“ Takový krok je doporučen taky každému, kdo má auto ještě v záruce. Jinak je to právě takový problém, kvůli jehož řešení „na koleně“ o ni můžete přijít. Vypumpovat nádrž umí většina autoservisů, stejně tak můžete zavolat asistenční službu.
Ale klid, servisní zásahy nejsou tragédie, vyjdou vás většinou do 1 000 Kč.

Benzin v systému
Tohle je horší případ, tedy proniknutí paliva do soustavy a motoru. Příznaky jsou stejné, auto ztrácí postupně výkon a pak zhasne kompletně. Tohle už chce odtahovou službu a podrobnou práci servisu, takže počítejte s částkami v rámci několika tisíc.
A jestli vám do benzinu pronikne nafta, připravte se na mastnou sumu. „Je to případ od případu, ale prakticky vždycky nás čeká výměna svíček, oleje a filtru. Výjimkou nejsou ani poškození katalyzátoru a benzinové pumpy,“ dodává Čadský.
Jak na správné tankování?
Vnitřní štítek nádrže obsahuje skoro vždycky informaci o správném palivu. Klidně si udělejte značku i zvenku. Při tankování nedělejte 10 dalších věcí, soustřeďte se na každý krok. Radši vypadat na benzince trochu zmateně než solit servisu.

Další zajímavosti si můžete přečíst tady.
Zdroje: Garaz, BestDrive, Autosalon