Zdá se to sice ještě daleko, ale už minulý týden padal na našich horách první sníh. Navíc teploty klesají k nule a nebude trvat dlouho a budeme napříč republikou ráno škrabat čelní skla od námrazy. Navíc pokud si teď objednáte přezutí kol v pneuservisu, termín můžete dostat klidně na polovinu měsíce či poslední říjen. S čím dál více se blížícím listopadem to bude ještě horší. Znáte to, kdo je připraven, není ohrožen.
Nečekejte na sníh. Zimní obutí platí už od listopadu
Od 1. listopadu do 31. března platí zákonná povinnost mít na autě zimní pneumatiky, ale ne automaticky. Týká se to situací, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo když se dá čekat, že podobné podmínky během cesty nastanou. Typicky třeba ráno, když je pod nulou, nebo pokud míříte do vyšších poloh.
Zvlášť pozor si dejte na úseky, kde je značka „Zimní výbava“. Tam musí být zimní pneu nasazené vždy, bez ohledu na počasí. Tyto značky určují obce a umisťují je v místech, kde je kluzko prakticky každou zimu. Při porušení hrozí pokuta až 2000 korun na místě, ve správním řízení pak až 2500 korun. Policie navíc může zakázat další jízdu, pokud usoudí, že stav auta je nebezpečný.
Zákon myslí i na řidiče, kteří jezdí jen občas. Pokud v zimě jedete jen jednou týdně do obchodu nebo k lékaři, i tak platí, že musíte přezout, pokud je silnice kluzká. Odpovědnost máte pořád stejnou jako každý jiný řidič.
Co všechno hlídat: Stáří, dezén i značení
Zimní pneumatiky nejsou všechny stejné. Aby vyhovovaly zákonu, musí mít vzorek hluboký aspoň 4 mm. To je ale jen minimální hranice. Sjeté zimní gumy už ztrácí přilnavost, brzdná dráha se prodlužuje a auto může na mokré nebo zledovatělé silnici snadno uklouznout.
Ideální je držet se pravidla 4x4x4, tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, ne starší než čtyři roky, s minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem. Starší gumy mohou na pohled vypadat dobře, ale směs v nich tvrdne a už tolik nedrží.
Zimní pneumatiku poznáte podle označení M+S. Ještě lepší je, když má na boku i tzv. alpský symbol, tedy vločku ve třech horách. Ten značí, že pneumatika byla testovaná na skutečné zimní podmínky a měla by fungovat i při nižších teplotách.
Přezout je vhodné ve chvíli, kdy denní teploty pravidelně klesají pod 7 °C. V tu chvíli už letní pneumatiky tvrdnou a ztrácejí přilnavost. Zimní naopak začínají pracovat nejlépe.
Nepřezuto? Hrozí pokuta, vyšší riziko nehody i problémy s pojišťovnou
Další riziko je u pojišťoven. Pokud se stane nehoda a zjistí se, že jste jeli na nevhodných pneumatikách, může pojišťovna krátit plnění. Tedy neproplatit celou škodu. Týká se to jak povinného ručení, tak i havarijního pojištění.
A když už pneumatiky sundáte, nezapomeňte je správně uložit. Bez disků je skladujte ve svislé poloze a jednou za měsíc s nimi pootočte. S disky je můžete zavěsit nebo naskládat naležato. Místnost by měla být suchá, chladnější a bez chemických výparů, jinak se guma znehodnocuje.
Řízení v zimě chce nejen kvalitní pneumatiky, ale i rozum. Brzdná dráha se prodlužuje, silnice může zradit kdykoli, i když ráno vypadá suchá. Přezutí proto není jen o zákonné povinnosti, ale hlavně o tom, že chcete v pořádku dojet domů.

Mytí kuřecího masa před vařením je zbytečné a může být i nebezpečné
Zdroj: policie.gov.cz, md.gov, policie.gov.cz