Z malé restaurace v Kalifornii se stal nejznámější fastfood na světě. Letos uplynulo 70 let od chvíle, kdy se McDonald’s začal šířit Amerikou, a to díky Rayi Krocovi, který měl české kořeny a podnikatelský tah na branku.
Základ položili dva bratři, klíčová ale byla Krocova vize
McDonald’s vznikl v Kalifornii ve 40. letech. Bratři Richard a Maurice McDonaldovi si v San Bernardinu otevřeli jednoduchou restauraci, kde se podávaly hamburgery, hranolky a limonáda. Jejich systém byl rychlý, levný a dobře fungoval. Jenže bratrům chyběla chuť růst.
Toho využil Ray Kroc, který tehdy prodával mixéry a o restauraci se dozvěděl jako dodavatel. Byl podnikavý a viděl v tom příležitost. Bratry postupně přesvědčil, že jim pomůže se rozšířit. V roce 1955 otevřel v Illinois první franšízovou pobočku pod značkou McDonald’s. A o šest let později už firmu plně vlastnil.
Zásadní bylo, že Kroc nastavil systém, jak všechno musí vypadat a fungovat. Vše se muselo dělat stejně, aby si člověk mohl dát stejný burger v Chicagu i v New Yorku.
McDonald’s nebyl první. Fast food začal jinde
Dlouho před McDonaldem ale přišel někdo jiný, a to muž jménem Walt Anderson. Ten už v roce 1916 začal ve Wichitě v Kansasu prodávat hamburgery ze stánku. Byl to kuchař, který měl jednoduchý nápad – dát maso mezi sladké žemle, přidat cibuli a prodávat je pak zákazníkům za pár centů.
Později se spojil s obchodníkem Billym Ingramem a společně v roce 1921 založili řetězec White Castle. Tento řetězec byl pak první, kde byla použita „montážní linka“ v kuchyni, zavedl také standardy čistoty a udělal z hamburgeru běžné a bezpečné jídlo.
Tehdy se lidé mletého masa báli. Po knize Džungle od Uptona Sinclaira si hodně Američanů myslelo, že jíst maso z restaurace je nebezpečné. Ve White Castle to změnili. Ukazovali totiž, jak maso připravují, zaměstnanci nosili čisté bílé oblečení, a jídlo se dělalo pod dohledem zákazníků.

Uršula Kluková slaví 84: Vzpomínky na lásku ke Krampolovi i zotavování po útoku psů
McDonald’s to vzal a dotáhl do extrému
Ray Kroc si velmi brzy uvědomil, že klíčem k úspěchu bude jednotnost ve všem. Každá pobočka, ať už byla kdekoliv, musela vypadat stejně a každé jídlo muselo také chutnat stejně. Vztahovalo se to samozřejmě i na personál, ten musel být stejně nejen oblečený, ale i chování a vystupování muselo být totožné. McDonald’s tak nabízel jistotu v tom, že ať si člověk objednal kdekoliv, přesně věděl, co dostane.
„Mekáč“, jak je nazývám, pak díky franšízovému systému rychle rostl. V roce 2007 měla společnost přes 30 tisíc poboček. Před čtyřmi lety už přes 40 tisíc. White Castle pak zůstal hlavně na americkém Středozápadě, McDonald’s se rozšířil do celého světa. Dnes je v USA přes 13 tisíc restaurací, dalších 25 tisíc je mimo Ameriku a počet stále roste.
White Castle, ač byl první, zůstal menší. Přesto měl obrovský vliv. V roce 2014 označil časopis Time jejich původní „slider“ za nejvlivnější hamburger všech dob – McDonald’s skončil na druhém místě.

Ulice se vrací: Vanda má do ideální mámy má daleko, mateřství těžce nezvládá
Zdroj: kmuw.org, americacomesalive