Samoobslužné pokladny můžeme vidět ve stále více obchodech. Budí rozporuplné reakce, zatímco někteří si je chválí, jiní je zatracují. Pravdou ale je, že mohou posloužit všem. Supermarketům sníží náklady na mzdy pokladních a vám ušetří čas, když je u klasických pokladen plno. I když by se mohlo zdát, že samoobslužné pokladny jsou výmyslem poslední doby, není tomu tak. V České republice jsou už od roku 2008. První samoobslužná pokladna na světě byla spuštěna dokonce už v roce 1992 v New Yorku.
Scanner na zboží
Kromě samoobslužných pokladen máte možnost skenování zboží přímo na prodejně – než něco vložíte do košíku či dokonce rovnou do nákupní tašky, tak si to namarkujete speciálním scannerem. I toto vám může ušetřit čas strávený na pokladně. Pravdou ale je, že v obchodě strávíte o to více času a musíte myslet na to, abyste naskenovali všechny položky.

Oproti samoobslužným pokladnám to může usnadnit práci s identifikací pečiva – nemusíte si pamatovat přesný název, položku namarkujete podle cenovky uvedené přímo u dané potraviny.
Umělá inteligence by mohla práci usnadnit
Jednou z největších nevýhod samoobslužných pokladen je identifikace zboží, které na sobě nemá čárový kód. Představa, že budete muset vyhledávat bagetu v rozsáhlém rejstříku pečiva, vás může odradit od použití samoobslužné pokladny. V současné době se ale hodně hovoří o tom, že by samoobslužné pokladny měly být doplněny o speciální nástroj, který určí daný druh pečiva. Jednoduše ho nastavíte pod speciální kameru a ta vám (podobně jako vyhledávač Google Lens) ukáže, co je toto pečivo vlastně zač.
Pokladní vždy po ruce
Samoobslužné pokladny tvoří speciální oddělení, které má pod správou jedna pokladní. Jejím úkolem je řešit případné problémy na pokladně nebo dovolovat nákup alkoholických nápojů (kontrola, že tyto nápoje nenakupují mladiství). Podle názorů některých zákazníků, ale není vždy dostupná.
Jedna z uživatelek samoobslužných pokladen si stěžuje: „Na pomoc ze strany pokladní jsem si musela počkat. A když přišla, tak jsem to schytala, že si neumím poradit sama.“ Další tvrdí: „Párkrát se mi pokladna zasekla. Když nebyla prodavačka v dohledu, prostě jsem šel na vedlejší pokladnu.“

Samoobslužné pokladny si lidé chválí i zatracují
Jsou lidé, kteří si samoobslužné pokladny pochvalují – zejména když mají malé nákupy, může jim to značně ušetřit čas. Na druhou stranu jsou ale tací, co tvrdí: „Nejsem pokladní. Nebudu dělat práci za někoho jiného. Měl bych dostat slevu za odvedenou práci.“
Pravdou je, že osoba, která nemá se skenováním nákupu žádné zkušenosti, může mít problém. Na druhou stranu na tom není nic složitého a snadno přijdete na to, jak to celé funguje. „Já kdysi dělala práci pokladní, a tak si to občas ráda zopakuji,“ tvrdí další zákaznice. Shrnuje také největší přínosy samoobslužných pokladen: „Hned vidím, za kolik se zboží účtuje, nemusím pak kontrolovat účtenku. Nikdo mi netlačí vozíkem do zad.“
Samoobslužné poklady ale při větším nákupu, nebo doslova plném vozíku, jsou již přeci jen komplikovanější, ale s malým nákupem v řádu pár položek to může ušetřit čas. Pokud tedy není nutné čekat dlouhou frontu i na tento druh pokladny…

Jak jste na tom vy? Vyzkoušeli jste už samoobslužné pokladny? Nebo raději počkáte ve frontě na pokladní?
Zdroje: kupi, wikipedia.org, retailnews