Výklopné kliky, které znají majitelé Tesly nebo Nia, budou v Číně od roku 2027 zakázané. Za chladně elegantním designem se totiž ukázalo být smrtelné riziko.
Měly být symbolem luxusu, staly se pastí
Výsuvné a výklopné kliky dveří automobilů, které se začaly masově šířit po uvedení Tesly Model S v roce 2012, působily jako vrchol designu a aerodynamické čistoty. Nápad, který převzaly desítky značek po celém světě, však teď dostal tvrdou ránu. V Číně budou brzy zakázány, a to kvůli opakovaným tragédiím, při nichž lidé uhořeli v havarovaných autech, protože dveře nešlo otevřít.
Z pohledu designu tyto kliky dokonale zapadají do trendu elektromobilů. Minimalistické linie, bez rušivých prvků, znamenají lepší odpor vzduchu i vizuální efekt. Někteří výrobci uváděli, že aerodynamický zisk může prodloužit dojezd až o 0,6 kWh/100 km. Jenže realita ukázala, že praktická stránka pokulhává. A může jít doslova o život.
Americká inženýrská asociace SAE už dříve označila přínos těchto klik za přeceňovaný a varovala, že v nouzových situacích mohou selhat. A právě takové případy vedly k přijetí přelomového rozhodnutí.
Tragické nehody spustily lavinu změn
Zlomovým momentem se stal duben 2025, kdy v Číně po nehodě a požáru vozu Aito M7 zemřeli cestující uvnitř auta, protože dveře zůstaly kvůli nefunkčním klikám zablokované. V říjnu následoval další otřes. Na sociálních sítích kolovala videa hořícího sedanu Xiaomi SU7 v Čcheng-tu, z něhož se řidič rovněž nedostal.
Podobné případy se objevují i mimo Čínu. V září 2025 uhořel v německém Schwerte řidič Tesly spolu se dvěma dětmi, když po nárazu do stromu nebylo možné otevřít dveře. Tesla čelí také vyšetřování v USA kvůli 140 případům, kdy kvůli technickým problémům lidé uvízli ve vozech. Někteří rodiče museli rozbíjet okna, aby dostali ven připoutané děti.
Podle webu Not A Tesla Slapp bývá mechanické odemykání u některých modelů skryté za rohožkami nebo mřížkou reproduktoru, takže je bez znalosti místa téměř nemožné ho najít. Pro cestujícího v panice nebo dítě je šance na únik prakticky nulová.
„Myšlenka spojit elektronický a manuální mechanismus do jednoho tlačítka podle mě dává velký smysl,“ uvedl šéfkonstruktér Tesly Franz von Holzhausen v rozhovoru pro podcast Hot Pursuit! agentury Bloomberg. „Na tom pracujeme.“
Zákaz přichází. A ovlivní celý svět
Čína, která je největším automobilovým trhem na světě, teď přistoupila k zásadnímu kroku. Ministerstvo průmyslu a informačních technologií navrhlo nové povinné národní standardy. Ty zakazují plně zapuštěné elektrické kliky, které nelze otevřít bez proudu. Od července 2027 bude muset mít každé auto mechanicky ovladatelné madlo zvenčí i zevnitř. A to bez potřeby nářadí.
Specifikace navíc určují i minimální rozměry kliky (60 × 20 × 25 mm), aby ji bylo možné uchopit i v rukavicích nebo s popálenými prsty. Návrh je aktuálně ve veřejném připomínkování, ale vzhledem k sérii smrtelných nehod je jeho schválení prakticky jisté.
Důsledky? Globální. Automobilky jako Tesla, Nio, Xpeng, ale i evropské značky budou muset buď přestat vyrábět modely s výsuvnými klikami, nebo přejít zpět ke klasickým řešením s mechanickou zálohou. Není pravděpodobné, že by kvůli jednomu trhu dělaly dvě různé varianty karoserie.
Šéf Volkswagenu Thomas Schäfer označil nové kliky za „obtížně použitelné“ a přiznal, že kvůli problémům se svolávají tisíce aut. A podle čínského sdružení pojišťoven fungovaly elektronické kliky po boční kolizi jen v 67 % případů. Klasické? V 98 %.
V červenci 2027 tak možná skončí jedna designová éra. A začne nová. Bezpečnější, hmatatelnější, s návratem ke klikám, které jdou otevřít, když jde o vteřiny.

Na začátku jí nikdo nedával šanci. Ulice teď slaví neuvěřitelný rekord
Zdroj: Edition.CNN, notateaslaapp, iDNES




