Horký podzim v kelímku. Dýni v dýňovém latté nehledejte, jen speciální směs koření

Když se v kavárnách rozvoní skořice a sociální sítě zaplní fotky horkého nápoje v kelímku, je jasné, že podzim je tady. Ale víte, co ve skutečnosti pijete, když si objednáte dýňové latté neboli Pumpkin Spice Latte? A proč tahle vůně dokáže vzbudit nostalgii stejně spolehlivě jako staré fotky?

REKLAMA

Dýně v názvu, ale ne v šálku

Dýňové latté se stalo neoficiálním symbolem podzimu. Ačkoliv název svádí k představě rozmixované dýně, realita je jiná. Nápoj neobsahuje samotnou dýni, ale směs koření. Ta se původně používala na dochucení tradičního amerického dýňového koláče. Směs bývá složená ze skořice, zázvoru, muškátového oříšku, hřebíčku a někdy i nového koření nebo vanilky.

Poprvé se Pumpkin Spice Latte objevilo v nabídce Starbucks v roce 2003. Rychle se stalo sezónním hitem. Podle samotného řetězce si nápoj každoročně objednají miliony zákazníků. V Česku je jeho sezóna každoročně zahájena koncem srpna a objevuje se jak v horké, tak studené verzi.

Jak vznikla vůně podzimu

Koření, které tvoří základ „dýňového“ aroma, pochází převážně z tropických oblastí jihovýchodní Asie a Karibiku. Skořice má svůj domov na Srí Lance. Zázvor v Indii a Číně. Hřebíček a muškátový oříšek z Moluckých ostrovů v Indonésii. Nové koření pak pochází z oblasti Karibiku a Mexika.

To, že si tyto exotické chutě spojujeme právě s podzimem, má historické kořeny. Koření bylo v minulosti vzácné a drahé. Používalo se především při slavnostních příležitostech – zejména v období sklizně, adventu a Vánoc. Právě v této době si lidé začali spojovat výrazné vůně se svátečním obdobím.

„Čichové podněty působí na hipokampus, kde se formují emoce a vzpomínky, přímo a mnohem silněji než zrakové nebo zvukové stimuly,“ uvádí studie.

PSL jako marketingový zázrak i kulturní symbol

Díky obrovské oblibě, kterou Pumpkin Spice Latté získalo, se dýňové koření objevuje prakticky ve všem. Od svíček, přes cereálie až po tělová mléka. Společnost McCormick, která od roku 1934 prodává hotovou směs koření „Pumpkin Pie Spice“, dokonce uvádí, že se spotřeba směsi v období září a října zvyšuje o stovky procent.

Káva s touto příchutí ale ne vždy obsahuje reálné koření. Ve většině komerčních nápojů najdete především aromata, ať už přírodní, nebo syntetická. Starbucks v roce 2015 upravil složení nápoje tak, aby skutečně obsahovalo malé množství dýňového pyré. Jiní výrobci ale zůstávají u aromatických sirupů bez dýně i bez koření.

Fenomenální úspěch ale není jen o chuti. „Dýňové latté se stalo symbolem určité estetiky, nálady a sezónního rituálu,“ píše americký server Vox.com ve svém rozboru podzimního trendu. Podzimní nostalgie, teplé barvy, svetry a svíčky. To vše se s dýňovým latté neoddělitelně pojí.

Marie Kučerová
Marie Kučerová
Jsem nadšený fanoušek filmů, seriálů i nejrůznějších dobrých reality show. Psaní se věnuji již několik let, mám za sebou pestrou škálu článků s nejrůznější tématikou a v tomto duchu bych ráda pokračovala i do budoucna.

Další články
Související

Přemrzlé hřiby nejezte, radí mykologové. Do lesa jedině za houbami, které si s mrazem poradí

První mrazíky přinesly houbařům dilema. Do lesa se sice stále dá vyrazit, ale zatímco některé druhy si s chladem poradí, jiné se po přemrznutí mění v past.

Turínské plátno a nejasnosti kolem něj: Teorie o padělku ze středověku přetrvává

Turínské plátno je tradičně bráno jako významná křesťanská relikvice. Dnešní experimenty ale potvrzují už středověké pochyby o jeho pravosti.

Miliony do sítí. Babiš i Fiala se před volbami opřeli do Facebooku a Instagramu, 10. října přijde zákaz

Andrej Babiš za posledních šest let utratil na sociálních sítích přes 15 milionů korun. Petr Fiala se dostal na deset. Po volbách se ale jejich kampaně změní.

Synové prezidenta Petra Pavla žijí v ústraní. Podporují otce, ale vyhýbají se pozornosti

Synové prezidenta Petra Pavla, Jan a Petr, hráli viditelnou roli během předvolební kampaně. Dnes se však drží zpět a život mimo veřejné dění jim vyhovuje.

Retro hračky z 90. let: Mončičák, pogy i Kinder vajíčka se Šmouly mají dnes sběratelskou hodnotu

Někdo se jich zbavil, jiný hračky z dětství zachoval pro vnoučata. A dnes po nich baží i sběratelé, kteří jsou ochotni obětovat velké částky.

McDonald’s slaví 70 let: Za globálním úspěchem stojí podnikatel s českými kořeny

Z malé restaurace v Kalifornii se stal nejznámější fastfood na světě. Letos uplynulo 70 let od chvíle, kdy se McDonald’s začal šířit Amerikou.