Všimli jste si někdy, že když vejdete do kasina nebo nějakého většího obchodu, okamžitě ztratíte pojem o čase? Nejde o náhodu, ale o promyšlenou strategii, která má za cíl jen jedno jediné – zdržet vás co nejdéle a „přinutit“ dlouho nakupovat…
Ztratit pojem o čase? Velmi žádoucí
Kasina jsou mistři psychologické manipulace. Absence oken a často i hodin na stěnách je součástí širší taktiky, jak vás udržet vevnitř co nejdéle. Bez přirozeného světla a vizuálního kontaktu s okolním světem ztrácí mozek orientaci v čase. V jeden moment si myslíte, že je devět večer, ale pak vyjdete ven a zjistíte, že svítá.

V kasinech se navíc pracuje s řízeným osvětlením, které vytváří příjemnou (neutrální) atmosféru – bez kontrastů dne a noci. Když k tomu ještě přidají stálou teplotu, přísun pití, hudbu a blikající světla výherních automatů, které přitáhnou vaši pozornost, máte dokonalý koktejl na to, aby člověk zůstal co nejdéle a dál sázel, a tím pádem i dál prohrával. Kasina nechtějí, abyste si uvědomili, že už je čas jít domů.
Atmosféra v obchodech
Zatímco kasina to dělají kvůli tomu, aby lidé v jejich „pasti“ vydrželi co nejdéle, některé obchody to praktikují pro kontrolu prostředí a maximální zaměření zákazníka na produkty. Zatemněná okna nebo dokonce jejich úplná absence – to je běžné třeba u luxusních butiků, prodejen elektroniky nebo outletových řetězců.
Cílem je minimalizovat vnější podněty. Když zákazník nevidí ven, jeho pozornost se nesoustředí na okolní svět, ale jen na zboží a vnitřní atmosféru. Navíc si nemůžou například říct, že obchod musí rychle „proběhnout“, protože se stmívá nebo to začíná vypadat na déšť. Stejně jako u kasin i tady se často hraje se světlem – v obchodech bývá výrazné nasvícení klíčových produktů a ztlumené osvětlení zbytku prostoru. Vše má navodit pocit exkluzivity.

Saskia Burešová se podělila o recept na mladistvý vzhled a vyjádřila se k možnému konci Kalendária
Praktické důvody
Samozřejmě, ne vždy jde jen o psychologii a marketing. U některých provozoven je absence oken čistě praktická záležitost. Například v prodejnách s drahou elektronikou nebo šperky se okna mohou považovat za bezpečnostní riziko. Jinde zase hrají roli stavební normy, technické limity nebo potřeba stabilního prostředí – třeba kvůli klimatizaci nebo ochraně před přímým slunečním světlem.

Také nemusí být okna v prodejně kvůli tomu, aby mohly být regály co nejvyšší, nebo aby nesvítilo slunce na produkty. V některých případech by totiž vnější světlo mohlo znehodnotit vystavené produkty – například u obchodů s textilem, parfémy nebo potravinami.

Zdroj: greo.ca, gatewayfoundation.cz, kupi.cz, epochaplus.cz