Proč kasina a některé obchody nemají okna: Psychologie, marketing i chytrá manipulace

Všimli jste si někdy, že když vejdete do kasina nebo nějakého většího obchodu, okamžitě ztratíte pojem o čase? Nejde o náhodu, ale o promyšlenou strategii, která má za cíl jen jedno jediné – zdržet vás co nejdéle a „přinutit“ dlouho nakupovat…

REKLAMA

Ztratit pojem o čase? Velmi žádoucí

Kasina jsou mistři psychologické manipulace. Absence oken a často i hodin na stěnách je součástí širší taktiky, jak vás udržet vevnitř co nejdéle. Bez přirozeného světla a vizuálního kontaktu s okolním světem ztrácí mozek orientaci v čase. V jeden moment si myslíte, že je devět večer, ale pak vyjdete ven a zjistíte, že svítá.

V kasinech se navíc pracuje s řízeným osvětlením, které vytváří příjemnou (neutrální) atmosféru – bez kontrastů dne a noci. Když k tomu ještě přidají stálou teplotu, přísun pití, hudbu a blikající světla výherních automatů, které přitáhnou vaši pozornost, máte dokonalý koktejl na to, aby člověk zůstal co nejdéle a dál sázel, a tím pádem i dál prohrával. Kasina nechtějí, abyste si uvědomili, že už je čas jít domů.

Atmosféra v obchodech

Zatímco kasina to dělají kvůli tomu, aby lidé v jejich „pasti“ vydrželi co nejdéle, některé obchody to praktikují pro kontrolu prostředí a maximální zaměření zákazníka na produkty. Zatemněná okna nebo dokonce jejich úplná absence – to je běžné třeba u luxusních butiků, prodejen elektroniky nebo outletových řetězců.

Cílem je minimalizovat vnější podněty. Když zákazník nevidí ven, jeho pozornost se nesoustředí na okolní svět, ale jen na zboží a vnitřní atmosféru. Navíc si nemůžou například říct, že obchod musí rychle „proběhnout“, protože se stmívá nebo to začíná vypadat na déšť. Stejně jako u kasin i tady se často hraje se světlem – v obchodech bývá výrazné nasvícení klíčových produktů a ztlumené osvětlení zbytku prostoru. Vše má navodit pocit exkluzivity.

Praktické důvody

Samozřejmě, ne vždy jde jen o psychologii a marketing. U některých provozoven je absence oken čistě praktická záležitost. Například v prodejnách s drahou elektronikou nebo šperky se okna mohou považovat za bezpečnostní riziko. Jinde zase hrají roli stavební normy, technické limity nebo potřeba stabilního prostředí – třeba kvůli klimatizaci nebo ochraně před přímým slunečním světlem.

Také nemusí být okna v prodejně kvůli tomu, aby mohly být regály co nejvyšší, nebo aby nesvítilo slunce na produkty. V některých případech by totiž vnější světlo mohlo znehodnotit vystavené produkty – například u obchodů s textilem, parfémy nebo potravinami.

Ilustrační foto, ZDROJ: Pixabay.com

Zdroj: greo.ca, gatewayfoundation.cz, kupi.cz, epochaplus.cz

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Betterlife.cz na základě veřejně dostupných informací z médií.
Marie Kučerová
Marie Kučerová
Jsem nadšený fanoušek filmů, seriálů i nejrůznějších dobrých reality show. Psaní se věnuji již několik let, mám za sebou pestrou škálu článků s nejrůznější tématikou a v tomto duchu bych ráda pokračovala i do budoucna.

Další články
Související

„Tatatatata“ i „Čo bolo, to bolo“. Černí baroni a jejich slavné hlášky, které zná každý

Legendární hlášky z filmu Černí baroni dávno zlidověly. Jake jsou ty nejlepší, které ve filmu zazněly? Pojďte si je s námi připomenout.

Ztuhlý med není problém. A proč mu nevadí ani horký čaj

Jaké jsou nejčastější mýty o medu? Horký čaj mu škodí, krystalizace značí nekvalitu, med se nekazí. V článku vysvětlujeme, co z toho je pravda a co jen fáma.

Na Sibiři před 117 lety došlo k explozi, která nemá obdoby. Co ji způsobilo se dodnes neví

V roce 1908 došlo v oblasti řeky Podkamenná Tunguska na Sibiři k dosud nevysvětlené explozi. Výbuch srovnal miliony stromů se zemí, po kráteru ani stopy.

Listopadové pranostiky: Hromy slibují úrodu, sníh chrání pole. květy věští nemoc i smrt

Listopadové pranostiky předpovídají tuhou zimu, úrodu i nemoci. Co říká lidová moudrost o počasí, květech, sněhu a svatém Martinovi?

Dubajská čokoláda rychle zmizela, matcha a Labubu si drží oblibu. Rozhodují emoce, vzhled i komunita

Na sítích se každý den objeví nový hit. Matcha, dubajská čokoláda, Stitch nebo Labubu. Některé trendy vyšumí za pár týdnů, jiné se promění v kult.

Přirovnání a úsloví, která zná každý: Smradu jako v Cařihradu, kousavým dozadu a jak Baťa s dřevákama

Napříč generacemi se používají nejrůznější úsloví, přirovnání nebo pořekadla, která se tak nějak automaticky dědí. Proč lesní včely nebo sedláci u Chlumce?