Proč kasina a některé obchody nemají okna: Psychologie, marketing i chytrá manipulace

Všimli jste si někdy, že když vejdete do kasina nebo nějakého většího obchodu, okamžitě ztratíte pojem o čase? Nejde o náhodu, ale o promyšlenou strategii, která má za cíl jen jedno jediné – zdržet vás co nejdéle a „přinutit“ dlouho nakupovat…

REKLAMA

Ztratit pojem o čase? Velmi žádoucí

Kasina jsou mistři psychologické manipulace. Absence oken a často i hodin na stěnách je součástí širší taktiky, jak vás udržet vevnitř co nejdéle. Bez přirozeného světla a vizuálního kontaktu s okolním světem ztrácí mozek orientaci v čase. V jeden moment si myslíte, že je devět večer, ale pak vyjdete ven a zjistíte, že svítá.

V kasinech se navíc pracuje s řízeným osvětlením, které vytváří příjemnou (neutrální) atmosféru – bez kontrastů dne a noci. Když k tomu ještě přidají stálou teplotu, přísun pití, hudbu a blikající světla výherních automatů, které přitáhnou vaši pozornost, máte dokonalý koktejl na to, aby člověk zůstal co nejdéle a dál sázel, a tím pádem i dál prohrával. Kasina nechtějí, abyste si uvědomili, že už je čas jít domů.

Atmosféra v obchodech

Zatímco kasina to dělají kvůli tomu, aby lidé v jejich „pasti“ vydrželi co nejdéle, některé obchody to praktikují pro kontrolu prostředí a maximální zaměření zákazníka na produkty. Zatemněná okna nebo dokonce jejich úplná absence – to je běžné třeba u luxusních butiků, prodejen elektroniky nebo outletových řetězců.

Cílem je minimalizovat vnější podněty. Když zákazník nevidí ven, jeho pozornost se nesoustředí na okolní svět, ale jen na zboží a vnitřní atmosféru. Navíc si nemůžou například říct, že obchod musí rychle „proběhnout“, protože se stmívá nebo to začíná vypadat na déšť. Stejně jako u kasin i tady se často hraje se světlem – v obchodech bývá výrazné nasvícení klíčových produktů a ztlumené osvětlení zbytku prostoru. Vše má navodit pocit exkluzivity.

Praktické důvody

Samozřejmě, ne vždy jde jen o psychologii a marketing. U některých provozoven je absence oken čistě praktická záležitost. Například v prodejnách s drahou elektronikou nebo šperky se okna mohou považovat za bezpečnostní riziko. Jinde zase hrají roli stavební normy, technické limity nebo potřeba stabilního prostředí – třeba kvůli klimatizaci nebo ochraně před přímým slunečním světlem.

Také nemusí být okna v prodejně kvůli tomu, aby mohly být regály co nejvyšší, nebo aby nesvítilo slunce na produkty. V některých případech by totiž vnější světlo mohlo znehodnotit vystavené produkty – například u obchodů s textilem, parfémy nebo potravinami.

Ilustrační foto, ZDROJ: Pixabay.com
Marie Kučerová
Marie Kučerová
Jsem nadšený fanoušek filmů, seriálů i nejrůznějších dobrých reality show. Psaní se věnuji již několik let, mám za sebou pestrou škálu článků s nejrůznější tématikou a v tomto duchu bych ráda pokračovala i do budoucna.

Další články
Související

Přemrzlé hřiby nejezte, radí mykologové. Do lesa jedině za houbami, které si s mrazem poradí

První mrazíky přinesly houbařům dilema. Do lesa se sice stále dá vyrazit, ale zatímco některé druhy si s chladem poradí, jiné se po přemrznutí mění v past.

Turínské plátno a nejasnosti kolem něj: Teorie o padělku ze středověku přetrvává

Turínské plátno je tradičně bráno jako významná křesťanská relikvice. Dnešní experimenty ale potvrzují už středověké pochyby o jeho pravosti.

Miliony do sítí. Babiš i Fiala se před volbami opřeli do Facebooku a Instagramu, 10. října přijde zákaz

Andrej Babiš za posledních šest let utratil na sociálních sítích přes 15 milionů korun. Petr Fiala se dostal na deset. Po volbách se ale jejich kampaně změní.

Synové prezidenta Petra Pavla žijí v ústraní. Podporují otce, ale vyhýbají se pozornosti

Synové prezidenta Petra Pavla, Jan a Petr, hráli viditelnou roli během předvolební kampaně. Dnes se však drží zpět a život mimo veřejné dění jim vyhovuje.

Retro hračky z 90. let: Mončičák, pogy i Kinder vajíčka se Šmouly mají dnes sběratelskou hodnotu

Někdo se jich zbavil, jiný hračky z dětství zachoval pro vnoučata. A dnes po nich baží i sběratelé, kteří jsou ochotni obětovat velké částky.

McDonald’s slaví 70 let: Za globálním úspěchem stojí podnikatel s českými kořeny

Z malé restaurace v Kalifornii se stal nejznámější fastfood na světě. Letos uplynulo 70 let od chvíle, kdy se McDonald’s začal šířit Amerikou.