Čeští senioři tvoří víc než pětinu všech držitelů řidičáku. Od ledna 2026 se věková hranice pro povinnou lékařskou prohlídku posune z 65 na 70 let. Ministerstvo dopravy tím reaguje na zlepšující se zdravotní kondici starší populace. Chtějí tím i zlepšit situaci v přetížených ordinacích praktických lékařů.
Každý pátý řidič je senior
Na českých silnicích dnes jezdí přes 1,6 milionu řidičů starších 65 let. Dokonce i stovka tisíc těch, kterým už bylo přes 85. Povinnost absolvovat pravidelnou lékařskou prohlídku se těchto lidí zatím týká od pětašedesáti. Od ledna 2026 ale půjdou na první kontrolu až v sedmdesáti.
Podle dat BESIP se počet nehod u řidičů nad 65 let nijak dramaticky nevymyká ostatním věkovým skupinám. Skokový nárůst přichází až kolem pětasedmdesáti. V loňském roce se v Česku stalo přes 92 tisíc nehod. Z toho senioři způsobili téměř dvanáct tisíc.
„Dříve narození řidiči musejí na první povinnou lékařskou prohlídku dorazit ve svých 65 letech, další následuje v 68 letech, a poté každé dva roky. Smyslem není seniory ze silničního provozu vyřazovat, ale pomoci jim řídit bezpečně,“ říká praktická lékařka Martina Bábová z kliniky Venova.
Jak prohlídka probíhá a kolik stojí
Lékařská prohlídka trvá zhruba půl hodiny. A pojišťovny ji nehradí. Cena se pohybuje mezi 300 a 700 korunami. „Vyšetření zahájí odběr anamnézy, následuje fyzikální vyšetření, měření krevního tlaku, kontrola srdce, nervového systému, pohybového aparátu, zraku a sluchu,“ vysvětluje lékařka. Podle potřeby může přidat i laboratorní testy nebo konzultaci u specialisty.
Až patnáct procent seniorů ale do ordinace vůbec nepřijde. Často se bojí, že by o řidičák přišli. „Většina řidičů je schopna prohlídkou projít. O způsobilost přijde zhruba pět procent z nich, u vyšších věkových kategorií kolem deseti,“ dodává Bábová.
Řidiči by také měli vědět, že lékařský posudek musejí mít u sebe. Kdo ho zapomene doma, může ho doložit zpětně. Kdo ho ale vůbec nepředloží, riskuje odebrání řidičského průkazu.
Zrak rozhoduje o vteřinách
Jedním z nejčastějších důvodů omezení bývá zhoršené vidění. „Už tři čtvrtě dioptrie stačí, aby řidič zahlédl chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než člověk bez vady. Zatímco zdravé oko ho vidí zhruba na 200 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie až na dvacet,“ upozorňuje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.
Podle něj řidiči se špatným zrakem často vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek. Proto odborníci doporučují nečekat na lékařskou prohlídku a nechat si zrak přeměřit pravidelně. Třeba při výměně brýlí nebo na preventivní kontrole.
Změna, která má ulevit i lékařům
Česko se tak přiblíží zemím jako Finsko, Kypr, Slovinsko nebo Spojené království, kde se k povinné kontrole chodí až v sedmdesáti. V Nizozemsku dokonce až v pětasedmdesáti.
„Podporovatelé změny argumentují tím, že dnešní populace stárne pomaleji a většina řidičů do sedmdesáti let prohlídkou bez problémů projde,“ vysvětluje Martina Bábová. Odpůrci ale varují, že pozdější kontroly mohou oddálit odhalení nemocí jako demence nebo poruch zraku.
Podle lékařky je změna rozumná, pokud ji doprovodí větší osvěta. „Z lékařského hlediska je posunutí hranice na 70 let rozumné a odpovídá vývoji zdravotního stavu populace. Změna by však měla být doprovázena posílením informovanosti seniorů o nutnosti sledovat svůj zdravotní stav,“ uzavírá.

Michal David otevřeně o ztrátě dcery, víře v reinkarnaci a kritice propojení hudby s politikou
Zdroj: Venova, Rozhovor s M. Bábovou a P. Stodůlkou, Deník