Vliv barev na člověka: Marketingový tah, rozdíly v barevnosti u léků i psychologie barev

Barvy, stejně jako tóny nebo vůně, ovlivňují lidskou náladu. Proto je využívají obchodníci, a hlavně marketéři při tvorbě svých prodejních strategií. Jaký na nás tedy mají konkrétní odstíny vliv? Zelená povolení a červená pro zákaz je zcela univerzální, co ale další barvy? A končí to, co se týká vlivu barev jen u myšlenek, nebo se mohou dostavit i fyziologické změny?

REKLAMA

Od pravěku

Již první lidé si postupně spojili červenou z nebezpečím a také zjistili, že fialové bobule jsou často jedovaté. S barvami tak opatrně i odvážně pracuje veškerý design, volbou barev lze ovlivnit celou atmosféru v místnosti, a tedy chování návštěvníků. Odsud pramení sterilní bílá nemocničního prostředí i intimní červená nočních podniků.

Teplé, neutrální, studené

S tímhle rozdělením se v životě asi setkal každý. Teplé barvy jako červená, žluté či jejich mezistupně vytváří pohodlí a člověka vnitřně „zahřívají“. Chceme-li vytvořit příjemné místo podporující společenskou aktivitu, sáhneme právě pro ně. Funguje to především u dětí.

Studené odstíny modré a zelené barvy dovedou uklidnit a uvolnit. Proto je pohled do modré doporučován pro unavené nebo podrážděné oči. Zrak není touto barvou namáhán a dopřeje si odpočinek.

Achromatické

Neutrální bílá, šedá, hnědá nebo béžová dovolí vyniknout jiným prvkům v prostoru. V psychologii barev se jim říká „nepestré“ nebo „achromatické“. Vnitřně vyvolává bílá pocit čistoty a harmonie, proto ji používají lékaři (sterilní čistota) i kněží či jeptišky (duchovní a mravní čistota).

Placebo efekt léků

Barevné „hrátky“ však fungují nejen v prostorovém designu. Spoléhají na ně také výrobci léčiv, kdy barvy a tvar tabletek či pilulek reálně ovlivňuje rychlost nástupu efektu a celkové prožívání užívání pacientem. Proto jsou léky proti bolesti růžové, zelené a modré jsou obvykle tabulky na spaní či sedativa proti bolesti.

Červená a žlutá jsou naopak antidepresiva. Nejde u nich přitom o „výstrahu“, jak by se mohlo zdát, ale červená psychologicky také povzbuzuje a energeticky „nakopává“. Barva tak pomáhá umocnit žádaný efekt léku.

Obtíže změny

Hlavně u starších lidí užívajících stabilně a dlouhodobě léky je velkým problémem případná změna designu nebo nutnost alternativy. K tomu prvnímu nedochází moc často, protože výrobci jsou si výše zmíněných pravidel vědomi. Dodávka však může vypadnout a při změně třeba z modré na bílou nastává pro pacienta silný psychologický diskomfort.

Bez ohledu na reálnou efektivitu léku (tedy stejnou účinnou látku) k němu pacient pojme nedůvěru, která ovlivní celý proces užívání. Stejně tak může snadno dospět k závěru, že se spletl lékař, lékárník, že je to nějaký podvod a podobně.

Například senioři užívají v průměru osm léků denně, takže barvy jsou pro ně o orientačním bodem. Nevnímají kolikrát, jestli je něco na tlak nebo na ledviny, ale vědí, že si mají v poledne k jídlu vzít žlutou pilulku.

Zdroje: Keim, Polytex, Youtube

Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Přemrzlé hřiby nejezte, radí mykologové. Do lesa jedině za houbami, které si s mrazem poradí

První mrazíky přinesly houbařům dilema. Do lesa se sice stále dá vyrazit, ale zatímco některé druhy si s chladem poradí, jiné se po přemrznutí mění v past.

Turínské plátno a nejasnosti kolem něj: Teorie o padělku ze středověku přetrvává

Turínské plátno je tradičně bráno jako významná křesťanská relikvice. Dnešní experimenty ale potvrzují už středověké pochyby o jeho pravosti.

Miliony do sítí. Babiš i Fiala se před volbami opřeli do Facebooku a Instagramu, 10. října přijde zákaz

Andrej Babiš za posledních šest let utratil na sociálních sítích přes 15 milionů korun. Petr Fiala se dostal na deset. Po volbách se ale jejich kampaně změní.

Synové prezidenta Petra Pavla žijí v ústraní. Podporují otce, ale vyhýbají se pozornosti

Synové prezidenta Petra Pavla, Jan a Petr, hráli viditelnou roli během předvolební kampaně. Dnes se však drží zpět a život mimo veřejné dění jim vyhovuje.

Retro hračky z 90. let: Mončičák, pogy i Kinder vajíčka se Šmouly mají dnes sběratelskou hodnotu

Někdo se jich zbavil, jiný hračky z dětství zachoval pro vnoučata. A dnes po nich baží i sběratelé, kteří jsou ochotni obětovat velké částky.

McDonald’s slaví 70 let: Za globálním úspěchem stojí podnikatel s českými kořeny

Z malé restaurace v Kalifornii se stal nejznámější fastfood na světě. Letos uplynulo 70 let od chvíle, kdy se McDonald’s začal šířit Amerikou.