Vliv barev na člověka: Marketingový tah, rozdíly v barevnosti u léků i psychologie barev

Barvy, stejně jako tóny nebo vůně, ovlivňují lidskou náladu. Proto je využívají obchodníci, a hlavně marketéři při tvorbě svých prodejních strategií. Jaký na nás tedy mají konkrétní odstíny vliv? Zelená povolení a červená pro zákaz je zcela univerzální, co ale další barvy? A končí to, co se týká vlivu barev jen u myšlenek, nebo se mohou dostavit i fyziologické změny?

REKLAMA

Od pravěku

Již první lidé si postupně spojili červenou z nebezpečím a také zjistili, že fialové bobule jsou často jedovaté. S barvami tak opatrně i odvážně pracuje veškerý design, volbou barev lze ovlivnit celou atmosféru v místnosti, a tedy chování návštěvníků. Odsud pramení sterilní bílá nemocničního prostředí i intimní červená nočních podniků.

Teplé, neutrální, studené

S tímhle rozdělením se v životě asi setkal každý. Teplé barvy jako červená, žluté či jejich mezistupně vytváří pohodlí a člověka vnitřně „zahřívají“. Chceme-li vytvořit příjemné místo podporující společenskou aktivitu, sáhneme právě pro ně. Funguje to především u dětí.

Studené odstíny modré a zelené barvy dovedou uklidnit a uvolnit. Proto je pohled do modré doporučován pro unavené nebo podrážděné oči. Zrak není touto barvou namáhán a dopřeje si odpočinek.

Achromatické

Neutrální bílá, šedá, hnědá nebo béžová dovolí vyniknout jiným prvkům v prostoru. V psychologii barev se jim říká „nepestré“ nebo „achromatické“. Vnitřně vyvolává bílá pocit čistoty a harmonie, proto ji používají lékaři (sterilní čistota) i kněží či jeptišky (duchovní a mravní čistota).

Placebo efekt léků

Barevné „hrátky“ však fungují nejen v prostorovém designu. Spoléhají na ně také výrobci léčiv, kdy barvy a tvar tabletek či pilulek reálně ovlivňuje rychlost nástupu efektu a celkové prožívání užívání pacientem. Proto jsou léky proti bolesti růžové, zelené a modré jsou obvykle tabulky na spaní či sedativa proti bolesti.

Červená a žlutá jsou naopak antidepresiva. Nejde u nich přitom o „výstrahu“, jak by se mohlo zdát, ale červená psychologicky také povzbuzuje a energeticky „nakopává“. Barva tak pomáhá umocnit žádaný efekt léku.

Obtíže změny

Hlavně u starších lidí užívajících stabilně a dlouhodobě léky je velkým problémem případná změna designu nebo nutnost alternativy. K tomu prvnímu nedochází moc často, protože výrobci jsou si výše zmíněných pravidel vědomi. Dodávka však může vypadnout a při změně třeba z modré na bílou nastává pro pacienta silný psychologický diskomfort.

Bez ohledu na reálnou efektivitu léku (tedy stejnou účinnou látku) k němu pacient pojme nedůvěru, která ovlivní celý proces užívání. Stejně tak může snadno dospět k závěru, že se spletl lékař, lékárník, že je to nějaký podvod a podobně.

Například senioři užívají v průměru osm léků denně, takže barvy jsou pro ně o orientačním bodem. Nevnímají kolikrát, jestli je něco na tlak nebo na ledviny, ale vědí, že si mají v poledne k jídlu vzít žlutou pilulku.

Zdroje: Keim, Polytex, Youtube

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Betterlife.cz na základě veřejně dostupných informací z médií.
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

„Tatatatata“ i „Čo bolo, to bolo“. Černí baroni a jejich slavné hlášky, které zná každý

Legendární hlášky z filmu Černí baroni dávno zlidověly. Jake jsou ty nejlepší, které ve filmu zazněly? Pojďte si je s námi připomenout.

Ztuhlý med není problém. A proč mu nevadí ani horký čaj

Jaké jsou nejčastější mýty o medu? Horký čaj mu škodí, krystalizace značí nekvalitu, med se nekazí. V článku vysvětlujeme, co z toho je pravda a co jen fáma.

Na Sibiři před 117 lety došlo k explozi, která nemá obdoby. Co ji způsobilo se dodnes neví

V roce 1908 došlo v oblasti řeky Podkamenná Tunguska na Sibiři k dosud nevysvětlené explozi. Výbuch srovnal miliony stromů se zemí, po kráteru ani stopy.

Listopadové pranostiky: Hromy slibují úrodu, sníh chrání pole. květy věští nemoc i smrt

Listopadové pranostiky předpovídají tuhou zimu, úrodu i nemoci. Co říká lidová moudrost o počasí, květech, sněhu a svatém Martinovi?

Dubajská čokoláda rychle zmizela, matcha a Labubu si drží oblibu. Rozhodují emoce, vzhled i komunita

Na sítích se každý den objeví nový hit. Matcha, dubajská čokoláda, Stitch nebo Labubu. Některé trendy vyšumí za pár týdnů, jiné se promění v kult.

Přirovnání a úsloví, která zná každý: Smradu jako v Cařihradu, kousavým dozadu a jak Baťa s dřevákama

Napříč generacemi se používají nejrůznější úsloví, přirovnání nebo pořekadla, která se tak nějak automaticky dědí. Proč lesní včely nebo sedláci u Chlumce?